El Govern, els sindicats majoritaris CCOO i UGT, i les patronals Foment del Treball i PIMEC van a l’uníson a l’hora de promoure l’oferta de Formació Professional (FP). Així ho van escenificar aquest dilluns, signant l’Acord per a la planificació de la formació professional (PDF), entès com “un instrument que permet acordar i establir els criteris generals de planificació i els criteris específics en l’àmbit educatiu i de treball, així com els principals compromisos en matèria d’informació i orientació formativa i professional” per “transformar l’estructura de qualificació professional”. A través d’aquest acord, per primer cop s’han concertat els criteris que han permès la planificació i priorització de 445.818 places d’FP inicial i FP per a l’ocupació -un 6,42% més que el curs passat- i passant d’una inversió de 720 milions d’euros del 2022 a 901,7MEUR enguany.
L’acord, de fet, constata que els pressupostos catalans destinats a polítiques de formació i qualificació professionals no arriben a l’alçada de la mitjana europea, motiu pel qual estableix com a “indispensable” que se n’augmenti la partida pressupostària per arribar al 5,2% “a curt termini”, i fins i tot que superi aquest llindar “a mitjà termini”.
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, va detallar quins són els àmbits que el conjunt dels agents signataris del pacte consideren que són prioritaris per tal de propiciar “la transformació del model productiu” del país: l’economia digital, l’economia verda i energies renovables, i l’atenció a les persones.
El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, va ressaltar que el curs vinent hi haurà 273 grups nous d’FP i 8.129 noves places -fins a arribar a una oferta total de 171.028 places-, i que el departament garantirà que tot l’alumnat que participi en el procés ordinari de matriculació acabi tenint plaça.
L’augment de l’oferta formativa en l’àmbit de l’FP inicial es concretarà en 3.927 noves places de cicles formatius de grau mitjà; 2.937 de grau superior; 400 de grau bàsic; 300 d’Itineraris Formatius Específics (IFE); 295 a l’Institut Obert de Catalunya, i 270 de Programes de Formació i Inserció (PFI). “Hem incrementat les places de manera sostinguda i creixent els tres darrers anys”, va reivindicar.
En el seu conjunt, l’FP a Catalunya està planificada en 243.467 places de formació contínua, 171.028 places a l’àmbit educatiu i 31.323 Certificats de Professionalitat. La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, va ressaltar també: “Serem capaços d’acreditar competències a 30.000 persones.”
Disfuncions en l’orientació
Més enllà de l’augment de places, el conseller d’Educació també va fer èmfasi en un dels punts crítics del sistema formatiu actual, la de l’elevat índex d’alumnat de CFGM que no s’acaba graduant: “Tenim un problema greu: històricament l’alumnat sobretot del grau mitjà no acaba els estudis que comença. Hem d’acompanyar-los per fidelitzar-los.” Per intentar corregir-ho, va recalcar la necessitat de millorar l’orientació que es dóna a l’alumnat d’ESO.
Alhora, va posar de manifest que aquesta taxa d’abandonament és molt dispar entre instituts similars: “Hi ha instituts que amb els mateixos recursos que el del costat, l’un de l’altre tenen uns indicadors de continuïtat molt diferent a Grau Mitjà.” En aquest punt, es va mostrar convençut que calia acompanyar els centres amb majors índexs d’abandonament per veure quins processos es podrien millorar.
La setmana passada, de fet, Govern, sindicats i patronals van aprovar el Model de protocol d’orientació professional del Sistema FPCAT, que ajudi a qui es vulgui formar “a fer una correcta gestió de la seva carrera professional en les diverses transicions que durà a terme al llarg de la seva vida”. Cambray va concloure: “Hem de millorar l’orientació, que arribi a tot l’alumnat. Ningú fa el que no coneix. És una lluita per fer un pas endavant contra l’abandonament escolar.”