L’any 2019, el 56,01% dels graduats en ensenyaments professionals del curs 2018-19 ja treballava al cap de nou mesos d’haver obtingut el títol, ja fos de manera exclusiva (38,18%), ja fos compaginant-ho amb més estudis (17,83%). Aquest percentatge ha disminuït bruscament entre els graduats del curs 2019-20 fins al 45,32%, segons que es desprèn de l’estudi Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals 2021 (PDF), presentat aquest dimarts, un treball que analitza la situació laboral i formativa dels graduats en ensenyaments professionals al cap de nou mesos d’haver acabat el curs.

Transcorreguts aquest període des del final dels estudis, gairebé la meitat dels graduats (45,32%) declara que té feina, en una enquesta realitzada al març-abril d’enguany als graduats del curs passat. Però aquesta dada és 8,2 punts inferior que l’any passat (53,52%, entre la promoció 2019-20, enquestada el març-abril de l’any passat, en ple esclat de la pandèmia), i 10,69 punts menys que abans de la crisi de la Covid-19 (56,01%). La taxa d’inserció laboral (suma dels que exclusivament treballen i dels que estudien i treballen alhora) és inferior enguany a la de l’any passat en qualsevol dels trams d’edat considerats.
Abans de la crisi econòmica del 2008, l’ordre de les quatre situacions bàsiques considerades a l’enquesta era, de menor a major importància: trobar-se treballant, continuar estudiant, compaginant estudis i feina, i per últim trobar-se buscant feina. El sacseig econòmic que va comportar aquella crisi va alterar completament aquell ordre, de manera que el 2012 la correlació ja havia canviat per complet: en primer lloc se situava l’opció de continuar estudiant, seguida de treballar, buscar feina, i finalment compaginar estudis i feina. El 2017 es va retornar a l’ordre anterior a la crisi, situació que es va tornar a trencar l’any passat i aquest, quan trobar-se en situació de «continuar estudiant» ha tornat a situar-se en primera opció.

Així mateix, el grau de percepció de la utilitat del cicle per obtenir feina també baixa. L’any passat, un 81,03% dels graduats declarava que el títol li era útil, percepció que enguany ha baixat fins al 78,13%. La percepció de la utilitat dels cicles per trobar feina és superior entre les dones graduades de grau mitjà i els homes graduats de grau superior. En els CFGS, els homes expressen amb més freqüència (80,31 %) que les dones (75,02 %) la utilitat del cicle cursat per trobar feina, tot i que en els dos casos la percepció d’utilitat ha disminuït respecte de l’any anterior (5,01 % i 4,51 %, respectivament).
Malgrat aquesta percepció, si bé la taxa d’atur juvenil és del 33,40%, els graduats que declaren trobar-se en situació de buscar feina és de tan sols el 13,86%, 19,54 punts per sota de la mitjana. Així, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha asseverat: «Els ensenyaments professionals són una font de progrés. A major formació, més incorporacions al mercat laboral.» El 2019, el percentatge dels qui declaraven estar buscant feina, sense estudiar, era del 8,54%, 5,32 punts menys que ara.
Més formació
En canvi, si el 2019 el 35,45% dels graduats optava per continuar-se formant de manera exclusiva, ara aquesta proporció ha augmentat fins al 40,82%. Més concretament, la gran majoria dels graduats en cicles de grau mitjà (el 67,21%) han optat per seguir estudiant. I ho han fet optat molt majoritàriament per seguir estudiant un cicle superior (83,29%). Els graduats en grau superior, al seu torn, majoritàriament van al mercat laboral (56,40%), mentre que els qui opten per la continuïtat formativa són el 45,41%. D’aquests, el 63,59% fan el pas cap a la Universitat.
L’enquesta pren com a mostra 35.540 graduats d’ensenyaments professionals durant el curs 2019-20, en un treball elaborat conjuntament pel Departament d’Educació i el Consell General de Cambres de Catalunya.


