El curs 2022/23 Barcelona estrenarà un nou institut d’FP singular, realitzat en partenariat amb una institució pública, com els casos de l’Institut Bonanova (en col·laboració amb el Parc Salut Mar) o l’Institut de l’Alimentació (amb Mercabarna), o l’Institut Tecnològic (amb diverses empreses del sector). En aquest cas, serà l’Institut de Logística de Barcelona, que es posarà en marxa al Port de Barcelona, en col·laboració amb aquest organisme que té els mateixos socis que el Consorci d’Educació (Ajuntament i Generalitat), a més de l’administració de l’Estat. Durant els dos primers cursos, l’Institut de Logística se situarà en aules provisionals cedides pel Port, mentre que a partir de 2025 s’espera que estreni un edifici propi que se situarà al Moll de San Beltran (el perpendicular al moll on es troba el World Trade Centre de Barcelona), i que es vol convertir en un “hub del coneixement”.
La presentació del nou institut es va fer en un acte que va tenir lloc ahir al World Trade Centre, amb assistència del conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, el president de l’Autoritat Portuària, Damià Calvet, i el tinent d’alcalde de la ciutat Jordi Martí, entre altres autoritats. Tots ells van subratllar la idoneïtat de situar un institut d’FP en un entorn en el qual hi ha una elevadíssima activitat econòmica i que demanda professionals amb formacions molt diverses i específiques que intervenen al llarg i ample de l’anomenada cadena de subministrament (supply chain), és a dir, tots aquells que intervenen perquè el producte arribi des del seu origen al consumidor final.
Calvet va recordar que la logística “genera centenars de milers de llocs de treball al nostre país”, i que bona part d’ells es concentren en el que va qualificar com el “principal hub logístic del Mediterrani”, això és, la suma del port, l’aeroport, el Consorci de la Zona Franca i Mercabarna. Amb la creació d’aquest institut, va afegir, “es completa el mapa formatiu al qual el port està obligat a donar resposta”, i que inclou la Facultat de Nàutica i l’Institut de Nàutica, situats ambdós també en terreny del port.
Vuit titulacions, 345 places
Així, l’Institut de Logística ofereix vuit titulacions, totes elles de les famílies professionals de comerç, administració i informàtica. En concret, són els graus superiors d’Administració i Finances, de Comerç Internacional, de Transport i Logística, i d’Administració de sistemes informàtics en xarxa (perfil ciberseguretat); els graus mitjans de gestió administrativa, d’activitats comercials (perfil professional logística) i de sistemes microinformàtics i xarxes; i finalment el PFI d’auxiliar de comercialització i logística. Precisament avui (i fins el dia 26) s’obre la preinscripció a batxillerat i FP per l’alumnat de continuïtat de 4t d’ESO, mentre que la resta de l’alumnat es podrà preinscriure del 17 al 23 de maig.
L’Institut de Logística comptarà amb un total de 345 places, de les quals 165 són de nova creació, ja que la resta corresponen a cicles que ja s’estaven oferint en altres instituts de la ciutat i que a partir del curs vinent passaran al nou centre educatiu. Alguns d’aquests cicles es fan ara mateix a l’Institut Joan Brossa, a Horta, altres a l’Institut Tecnològic, a Nou Barris, i altres són nous a Barcelona. El cap d’estudis del Joan Brossa, José Antonio Vázquez, serà el director del nou centre educatiu.
Els professionals que formarà l’institut seran molt variats, però tots ells intervenen en el complex món de la cadena de subministrament, és a dir, dels professionals que treballen en : operari / gestor / coordinació tràfic (aeri, terrestre, marítim i carretera); comercial / vendes; administratiu especialitzat en l’àmbit portuari, especialitzat en tramitacions d’importació i exportació, permisos, duanes i impostos, amb idiomes; comunicacions / sistemes informàtics (ciberseguretat) / geolocalització; perfil d’especialistes en comerç internacional; muntatge i manteniment de sistemes d’automatització logístics; especialista logístic vendes comerç electrònic; cap d’operativa logística; desenvolupador d’aplicacions multiplataforma logístiques. A més, hi ha la intenció de col·laborar amb altres instituts de la ciutat que ofereixen graus de mecànica i manteniment de vehicles i maquinària, així com de transportista de mercaderies per carretera, professions també molt vinculades al sector logístic.
“On millor que fer un institut de logística que al port de Barcelona?”, es va preguntar en la seva intervenció el conseller Gonzàlez-Cambray, que va tornar a defensar que “aquesta ha de ser la legislatura de l’FP”, si bé va advertir que perquè això passi “hem de fer canvis estructurals” i millorar en l’àmbit de l’orientació als joves. I un últim missatge per tancar l’acte: “Quan fas que les coses passin sempre hi ha resistències al canvi, sempre hi haurà soroll. Però s’han de prendre decisions i s’ha de fer pensant sempre en el que és millor per l’alumnat”.