La nova Llei Orgànica d’Educació, la LOMLOE, va instaurar des del curs que acaba de finalitzar, 2021/22, els cicles formatius de grau bàsic de Formació Professional, adreçats a alumnes que hagin cursat 3r d’ESO i que l’institut consideri que a través d’aquests estudis professionalitzadors tenen més possibilitats d’assolir el graduat en educació secundària. Un cop superat aquest primer curs d’implementació del grau, el director general d’FP del Departament d’Educació, Àngel Luis Miguel, reflexiona: “Totes les iniciatives adreçades a millorar les valorem positivament. El grau bàsic permet realitzar un acompanyament a l’alumnat per la via professionalitzadora i que així assoleixi les competències bàsiques, i aixó és una oportunitat, perquè fins ara no aconseguien el títol.” Tot seguit, hi afegeix: “Ara bé, sempre que s’inicia un programa, també es detecten àmbits de millora.” Paral·lelament, detalla: “Estem ampliant l’oferta a més grups, de manera significativa: el curs vinent, passarem dels 30 grups actuals a 48, una ampliació del 60% de l’oferta.”
Segons Miguel, els graus bàsics són “un pas més per acompanyar aquelles persones més vulnerables. Si som capaços de detectar des de l’ESO a alumnes que podrien assolir les competències, acompanyant-los per la part professionalitzadora perquè els és més motivadora, i que així obtinguin el graduat, doncs és una bona via per donar-los d’eines perquè puguin millorar”
Entre els aspectes que el Departament considera que s’han de perfeccionar de cara a futures promocions, Miguel ressalta que un d’essencial és la millora de la detecció de l’alumnat al qual se li proposa aquest intinerari. “Ha de tenir motivació pels aprenentatges professionals. Durant aquest curs hem detectat casos en què el perfil dels nois i noies no s’ajustava del al que oferia el programa”, exposa.
I és que els nois i noies que accedeixen a aquest grau bàsic ho fan a partir de la recomanació de l’equip docent de l’institut, amb el vist-i-plau de la família. És a dir, no són uns estudis que l’alumnat esculli d’antuvi, sinó que la iniciativa sorgeix de la institució educativa. Tenint clar aquest mecanisme, Miguel detalla: “Hem d’afinar més la tasca de detecció. El perfil de l’alumnat s’ha d’ajustar a la finalitat del programa, hi ha d’haver un major traspàs d’informació acadèmica i personal, s’ha de fer una feina major de detecció a segon d’ESO. Quan més aviat actuem, més èxit tindrem. Perquè hi ha alumnat que abandona els estudis dient que no volen anar a l’institut, i després s’adonen que necessiten una qualificació professional.”
Entre l’ESO i l’FP
Paral·lelament a la millora de l’orientació educativa, el Departament també ha detectat que s’ha d’afinar més el perfil del professorat que imparteix aquest grau bàsic: “Són professors que podríem dir que estan dins l’ESO, però que no estan fent ESO, i això s’ha de treballar.”
Justament per tractar-se d’un itinerari a cavall entre l’ESO i l’FP, el grau bàsic pràcticament només es pot impartir en instituts en què hi hagi tant alumnat d’educació secundària com de graus mitjans i superiors d’FP, perquè el flux d’uns estudis als altres sigui fluid. “Això determina tant l’oferta com condiciona que es pugui implementar en més o menys territoris”, detalla Miguel. Perquè si, per exemple, es vol implementar un grau bàsic de fabricació i muntatge en un institut que no té instal·lacions de fabricació mecànica, tan sols la compra de material ja en fa inviable la implementació.
De cara al curs vinent, el Departament posarà en marxa quatre nous estudis de grau bàsic: Activitats Domèstiques i Neteja d’Edificis a l’institut Gaudí de Reus; Cuina i Restauració a l’institut Olivar Gran de Figueres; Indústries Alimentàries a l’institut Martí Dot de Sant Feliu de Llobregat, i Reforma i Manteniment d’Edificis a l’institut Miquel Biada de Mataró. Així doncs, hi haurà onze famílies professionals d’FP que comptaran amb uns estudis de grau bàsic.
2 comentaris
I de l’ampliació de places als IFEs què se’ n sap?? I de garantir titolacions, experiències laborals i treball amb suport per a joves TEA, …? Si acabes ESO en modalitat compartida, és evident que les oportunitats
i alternatives són insuficients.
I del necessari augment de places als IFEs, què se’n sap? Es evident que són insuficients.
Els joves amb NESE que acaben ESO amb modalitat compartida tenen ben poques oportunitats i alternatives.
Necessitem solucions urgents per als joves amb TEA i que responguin al seu perfil. Poden i volen treballar aportant a la comunitat!!! Peró on són les opcions per a preparar-se laboralment?? Ara per ara, una loteria i sense titulació!!. Urgent!!! INCLUSIÓ requereix ponts,no barreres!!! Gràcies.