L’orientació educativa i formativa s’està demostrant cada cop més com un pilar essencial en el recorregut vital de tot alumne. Perquè quan a la televisió hi fan una sèrie sobre periodistes, augmenta el nombre d’inscrits a Periodisme. I quan en fan una sobre bombers, pugen les sol·licituds per opositar al cos. En aquest context, la directora general de Formació Professional, Mercè Chacón, exposa: “‘Què vols ser de gran?’ és una mala pregunta!” En canvi, advoca perquè l’orientació educativa ajudi a redreçar la mirada cap a anàlisis més personalitzades: “Tu en què ets bo? Quines són les teves capacitats i fortaleses? Com les pots potenciar?”
Així doncs, l’orientació educativa hauria de centrar-se en les potencialitats de cada alumne i saber-lo guiar cap al camp formatiu on les podrà fer brillar més i millor. “L’autoconeixement, i treballar aquestes capacitats i fortaleses, és clau de cara al futur”, exposa Chacón. Si mestres, professors, orientadors i empreses passen a assumir aquest enfocament, considera que tot plegat contribuirà a “ajustar les places disponibles de formació, perquè triangularíem capacitats dels joves i què demana la societat del futur”.
Chacón reflexiona en aquest sentit un cop ja s’ha tancat el procés d’inscripció als cicles formatius per al curs vigent, en què malgrat que tot l’alumnat provinent d’ESO, escoles d’adults i primer de batxillerat que volia cursar FP va començar classes tenint plaça assignada, encara així han quedat més de 7.300 places vacants. Entre d’altres motius que expliquen aquest desajust entre l’oferta i la demanda, apunta: “Anys enrere, la gent es movia molt per estudiar. Ara no és així, hi ha uns altres valors: es busca la proximitat. Costa que els joves entenguin que la seva confortabilitat del futur rau en allò en què es formin ara. I ara vocacionalment no tenen incorporat tal o qual camp formatiu perquè els mitjans no ens els posen aquests referents al davant, però que seran el seu futur. Per això és important incorporar l’orientació a totes les polítiques, que des de petits estiguin orientats a descobrir quines capacitats tenen i on poden trobar-se la seva professió futura.”
“Els mitjans tenen un gran impacte sobre la demanda”, assevera. “Els programes de cuina han despertat vocacions de cuiners, la sèrie Chicago Fire ha despertat vocacions de bombers”, s’exclama. I qui diu mitjans de comunicació, diu l’ambient general que es respira en societat. A principis d’octubre, Chacón es va reunir amb la secretària d’Educació de Bogotà, Edna Bonilla Sebá, i explica: “Ens va comentar que el cicle que més demanaven els joves d’allí era el de ser disc-jòquei. Aquí, fa dos anys també va passar… Però és que ni allí ni aquí no hi ha prou discoteques perquè hi facin pràctiques! La vocació no pot anar així!”
“Hem de redreçar aquest canvi de mirada”, rebla.
Nou decret d’orientació
Fa anys que el sector és conscient que cal un decret d’orientació que encarrili totes aquestes inquietuds. S’espera que el Govern doni sortida a aquest nou text legal al llarg d’aquest curs 2023-24, per bé que encara no hi ha un calendari definit a l’horitzó.