El recinte de la Fabra i Coats va reunir dijous dia 7 a 123 professionals procedents dels equips directius i dels referents de les famílies professionals de tots els centres de formació professionalitzadora de la ciutat, que van participar en la jornada Formació professionalitzadora. Dibuixem el futur, organitzada pel Consorci d’Educació de Barcelona.
Segons informa el Consorci en un comunicat, en la sessió de treball es van redefinir les línies estratègiques de la formació professionalitzadora a Barcelona, que passen per “garantir la plena continuïtat de l’alumnat després dels ensenyament obligatoris i la planificació d’una oferta integrada amb visió de ciutat i per sectors estratègics”. L’increment de la demanda d’aquests estudis, com la que s’ha viscut aquest any, “exigeix aquesta redefinició de les seves línies de treball”.
Durant la jornada es va posar sobre la taula la proposta de creació de xarxes de centres per sectors professionals. La idea és treballar per àmbits de coneixement, com per exemple l’àmbit digital, l’esportiu, l’alimentari, l’empresarial o el biosanitari, entre altres.
Segons aclareix el Consorci, aquestes xarxes no seran tancades i podran treballar en projectes connectats entre ells. Es proposa la participació d’empreses, universitats i centres de recerca, i tindran en compte el reconeixement de sectors transversals (idiomes, digitalització o gestió administrativa i comercial) que possibiliten la servitització.

“El treball en xarxa afavorirà la planificació amb lògica del sector, rendibilitza els recursos, maquinària i infraestructures i facilita el coneixement compartit dels equips docents i directius, tot presentant l’oferta de manera més visible i orientadora per a l’alumnat”, afirma el Consorci, per al qual la lògica de les xarxes “també podrà atraure la inversió dels agents rellevants del món empresarial”.
Nous mètodes i nous itineraris
La redefinició de les línies de futur també contempla la creació d’un Pla director de centres d’ensenyaments postobligatoris i la renovació metodològica en aquests ensenyaments. “Els itineraris de la formació professionalitzadora han de possibilitar que tots els alumnes que hi accedeixen puguin arribar a la plena capacitació professional, sigui quin sigui el seu punt de partida competencial, acadèmic i personal”, assegura el Consorci.
Entre aquests itineraris formatius, el Consorci recorda que la nova de llei de la formació professionalitzadora contempla diferents tipus de formacions que van des dels cursos d’especialització (entre 600 i 800 hores), als cicles formatius (2.000 hores), els certificats de professionalitat (entre 300 i 600 hores), les unitats de competència (entre 90 i 100 hores) i les microformacions (entre 30 i 50 hores).
Per això “es busca el reconeixement i acreditació de les competències, amb formació continuada i formació ocupacional. Els centres educatius tenen un paper important en l’orientació de l’alumnat per estimular-lo i acompanyar-lo en l’elecció d’aquest itinerari formatiu més adaptat a cada alumne”.