Les empreses que participen en programes de Formació Professional Dual tenen avui dues noves microcredencials universitàries on line que volen facilitar la comprensió i aprofitament d’aquest nou model formatiu com a eina estratègica per captar i formar aprenents segons les pròpies necessitats, i llavors poder retenir-lo. Sota el paraigua de l’IL3-UB, les microcredencials El tutor de pràctiques en la formació dual i Les oportunitats de les empreses davant la nova formació professional s’adrecen a professionals i responsables empresarials interessats a integrar estudiants en els seus processos productius. Aquestes formacions, de cinc setmanes de durada a partir del gener i amb reconeixement universitari de 3 crèdits ECTS, volen contribuir a superar la percepció empresarial que hi ha manca de perfils qualificats al mercat laboral.
“L’essència de la Dual és que són unes pràctiques formatives on l’empresa no és només una eina, sinó que és un moment per crear sinergies i valor afegit”, explica el coordinador de les formacions, Andreu Gutiérrez. Així, la microcredencial dedicada al tutor de pràctiques posarà el focus en la figura clau de l’empresa o negoci que acompanya l’alumne durant la seva estada formativa. El programa abordarà tant els fonaments pedagògics del sistema d’FP Dual com les tasques pràctiques de planificació, acollida, seguiment i avaluació de les estades. Els participants aprendran a elaborar plans d’activitats formatives, establir protocols d’acollida i coordinar el treball amb el centre educatiu, fomentant una col·laboració que potenciï l’adquisició de competències professionals reals. “El tutor de pràctiques és algú que no té per què tenir formació pedagògica, i li volem proporcionar eines per poder acompanyar l’alumne”, ressalta.
D’altra banda, la microcredencial Les oportunitats de les empreses davant la nova formació professional oferirà una visió més estratègica del sistema d’FP i la seva relació amb les necessitats empresarials. Dissenyada més aviat per a directius, responsables de recursos humans i de formació, aquest curs aprofundirà en l’estructura del nou model formatiu, les vies de col·laboració amb centres educatius i les eines per alinear l’oferta formativa amb els reptes del mercat laboral. El programa inclou mòduls dedicats a la captació i fidelització de talent i a la innovació i transferència de coneixement entre empreses i institucions educatives.
Oportunitats empresarials
Les dues microcredencials responen a la necessitat identificada l’Instituto CRIIA, responsable últim del programa. “Sovint es diu que no hi ha treballadors qualificats o que és difícil trobar-ne, quan amb l’FP Dual te’l pots formar i retenir”, exposa Gutiérrez. De fet, el propi Consell Municipal de l’FP de Barcelona ja expressava el 2024 els seus dubtes sobre “la possibilitat que hi hagi prou empreses per absorbir l’alumnat” d’FP Dual.
Gutiérrez reivindica l’FP Dual no només com a mecanisme de millora en la formació de l’alumnat, sinó sobretot com una palanca per a la planificació de talent dins de l’empresa, amb beneficis tant per a la competitivitat de les organitzacions com per a la inserció laboral dels joves.
Totes dues formacions tindran lloc en horari de tarda i compten amb el reconeixement acadèmic de la Universitat de Barcelona (UB) i registre Europass. “No seran classes magistrals, sinó que treballarem a partir d’experiències reals, estudis de cas i el dia a dia de l’alumnat. Proporcionarem les eines necessàries a l’empresa perquè aprofiti l’FP Dual per captar i formar talent”, resumeix Gutiérrez.

