Catalunya encapçala les xifres d’Abandonament Escolar Prematur (AEP), un 16,9%, revertint la tendència d’anys anteriors. Juntament amb les xifres PIRLS on tornem a liderar a la península els índexs d’incomprensió lectora, apunten a la necessitat de dur a termes polítiques educatives que promoguin la flexibilitat curricular per tal d’assolir els objectius pedagògics corresponents a cada etapa educativa.
Atribuir a un únic factor l’abandonament prematur seria amagar la realitat. Al nostre entendre, un dels motius importants és la no-implantació de l’FP de Grau Bàsic a Catalunya (CFGB). Fins fa dos cursos, només hi havia un centre a cada servei territorial per no incomplir la LOMCE, però no era una aposta real i decidida, simplement es tractava de fer el mínim desplegament possible per no ser denunciats per incomplir la llei estatal. Ara, tímidament, s’està augmentant. Però, com a crítica constructiva, hem de dir que els grups s’estan assignant a centres sense haver escoltat prèviament els dictàmens dels equips docents de segon i tercer d’ESO, que són els que han d’aconsellar l’alumnat cursar o no aquests estudis que amb la LOMLOE faciliten l’obtenció del Graduat en ESO i de Certificats de Professionalitat. És un recurs que manté l’alumnat dins del sistema i facilita la continuïtat educativa vers el CFGM que no s’està utilitzant adequadament. És una de les assignatures pendents de la Conselleria i de la Direcció General d’FP.
És un recurs que manté l’alumnat dins del sistema i facilita la continuïtat educativa vers el CFGM que no s’està utilitzant adequadament
Darrerament, han sortit publicats estudis que demostren que l’FP de Grau Bàsic és primordial per a retenir alumnat que si no la cursés, abandonaria. Un d’ells és La FP Básica como mecanismo de rescate del abandono educativo y pasarela al Grado Medio (PDF) on els autors afirmen que “es pot dir que la via de reenganxament principal dels joves que van abandonar els estudis sense acabar l’ESO és l’FP Bàsica.” Aquesta afirmació l’hem treta d’aquestes dades:
El 24% dels estudiants que abandonen l’ESO ho fan a causa de canvis en la situació personal i/o familiar, abastant una multiplicitat de factors. Quan s’indaga quins són els estudis que continuen els qui es reincorporen al sistema educatiu entre els cursos 2014-15 i 2019-20, s’observa que el primer lloc l’ocupa l’FP Bàsica amb el 42%, detectant-se bastant diferència entre els homes i les dones associats a la situació socioeconòmica familiar i al desenvolupament individual. El 19% de l’abandó està associat a la realització d’altres estudis, seguit per l’educació de persones adultes (32,5%). També és interessant veure que entorn del 13% continuen estudiant el Grau Mitjà en aquesta forquilla temporal. Si es tenen en compte les diferents franges d’edats per a l’accés d’aquestes dues vies de reenganxament, dues següents raons es vinculen a la desmotivació com a fruit de la falta d’interès o pel nivell baix d’acompliment mostrat.”
Mesures a tenir en compte
També se n’ha publicat un altre de l’OCDE Propuestas para un plan de acción para reducir el abandono escolar temprano en España en què el Ministeri d’Educació i Formació Professional (MEFP) va sol·licitar l’assistència de la Direcció General de Suport a les Reformes Estructurals de la Comissió Europea (DG REFORM) en suport de l’execució del seu programa de reformes orientades a la reducció de l’Abandonament Escolar Prematur.
Aquest estudi remarca la importància del conjunt de l’FP, no només la de Grau Bàsic, en la reducció de l’AEP. Els autors aconsellen unes quantes mesures relatives a l’FP, i com que les considerem interessants les citem a continuació:
- Continuar promovent la flexibilitat curricular, una formació professional atractiva i de qualitat i els programes de reincorporació escolar.
- Continuar amb l’aplicació de les mesures previstes en la Llei orgànica de 2022 sobre la Formació Professional.
- Considerar la posada en marxa d’una campanya nacional de conscienciació sobre la qualitat i la pertinència dels cicles d’FP i actualitzar el lloc web todofp.es
- Valorar la possibilitat d’oferir incentius fiscals o subvencions directes perquè les empreses participin en l’FP, dirigint-se especialment a les petites i mitjanes empreses, i facilitar eines i materials específics de comunicació a aquelles que desitgin participar.
- Fer costat als centres perquè millorin la flexibilitat del programa d’FP de grau mitjà, prolongant la durada dels cursos o oferint modalitats d’estudi estacionals o a temps parcial.
- Encoratjar els centres a reconsiderar l’horari de les classes d’FP, seguint l’exemple dels centres que imparteixen cursos d’FP durant el dia i en línia.
- Continuar fomentant la participació dels alumnes que abandonen els estudis de manera primerenca en programes de reincorporació escolar.
- Donar a conèixer i difondre informació sobre els Centres d’Educació de Persones Adultes i les Escoles de Segona Oportunitat en el territori, en particular mitjançant la creació d’una pàgina web específica, que ofereixi un punt d’accés únic.
- Estudiar possibles maneres que els alumnes que han abandonat els estudis i no tenen el títol Graduat en l’ESO es (re)incorporin als programes d’FP bàsica, mitjançant incentius econòmics, per exemple.
- Considerar l’acreditació de les Escoles de Segones Oportunitats que ofereixen formació de qualitat, i examinar opcions perquè puguin oferir microformacions.
Via de retorn als estudis
A totes aquestes propostes caldria sumar-hi l’extensa oferta de cursos del Servei d’Ocupació de Catalunya amb els quals es pot obtenir un Certificat de Professionalitat (Grau B), el qual en una FP Integrada ha de ser convalidable per a l’obtenció d’un títol d’FP de Grau Mitjà si es volen prosseguir els estudis formatius.
Per això, caldria revisar també el concepte d’abandonament, no limitar-lo a si l’alumnat cursa estudis reglats. En el cas d’estudis d’FP, vistos com a FP integrada, un Certificat de Professionalitat (Grau B) o una microformació (Grau A), són formacions contemplades en la Llei Orgànica 3/2022 de 31 de març d’Ordenació i Integració de la Formació Professional, faciliten la continuïtat formativa (Grau C) i, per tant, solucionen el problema de l’Abandonament Escolar Prematur.