La qualitat de l’entorn laboral té un impacte directe en l’abandonament o la continuïtat de l’alumnat d’FP. A major presència d’indústries, menys abandonament; a major presència de sector turístic, més abandonament. Així ho assenyala l’últim estudi de CaixaBank Dualiza, que més enllà de posar el focus en l’oferta, la planificació i la pròpia motivació de l’alumnat, també assenyala que calen “intervencions integrals” en l’entorn familiar i econòmic de l’alumnat, així com la presència d’un “mercat laboral que fomenti la qualificació”.
“El mercat de treball espanyol, i en particular a les zones turístiques, s’ha caracteritzat per estar obert a persones amb un baix nivell de qualificació, actuant com a pol d’atracció per a joves amb baix nivell educatiu i falta de motivació per continuar estudiant (…). En canvi, en aquells mercats laborals caracteritzats per baixos nivells de desocupació, amb menor població ocupada en professions elementals i en el sector serveis, i una elevada ocupació en la indústria, presenten uns menors nivells d’abandonament de l’FP”, ressalta l’estudi El abandono de los estudios en la Formación Profesional en España: diagnóstico y propuestas de mejora (PDF).
Per Catalunya ja han passat enguany, entre el gener i l’agost, un total d’11,5 milions de turistes, un 10% més que l’any anterior, segons que ressaltava el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu. L’estudi de CaixaBank Dualiza posa de manifest el fet que en zones on el turisme té molt de pes, desmotiva tant els alumnes que voldrien cursar una FP de la branca turística com els que en voldrien cursar qualsevol altra: “En mercats turístics, el mercat laboral actua com una atracció per a l’alumnat que cursa cicles d’hostaleria i turisme, ja que la inserció laboral és molt senzilla sense disposar de cap titulació.” Així mateix, “l’elecció d’opcions formatives que no estiguin relacionades amb l’hostaleria i el turisme influeix també en l’abandonament, ja que l’alumnat percep que no trobarà feina en aquest sector”.
Suport integral, tant a l’ESO com a l’FP
L’estudi també ressalta la necessitat de fer un seguiment intensiu de l’entorn més immediat dels alumnes d’FP per evitar que factors externs a l’estudi propiciïn l’abandonament, de la mateixa manera que es fa a l’ESO: “S’assenyala la rellevància de fer un seguiment a les famílies, ja que en molts casos es troben en situació d’exclusió social o gairebé, perquè estiguin ateses adequadament des dels serveis de base -renda bàsica, ajudes al lloguer, etc.-. El compromís de les famílies és crucial per a evitar l’abandonament. Així mateix, és clau el reforç a l’alumnat i els recursos educatius.”
També es destaca que l’alumnat d’FP hauria de ser atès de manera “integral”: “Es remarca la importància de realitzar una detecció de l’alumnat en major risc i una intervenció més intensiva al llarg del primer trimestre de formació, moment en què l’alumnat tendeix a desmotivar-se. En aquest sentit, un seguiment sistematitzat i individualitzat, a més d’un professorat preparat i motivat, és de summa rellevància per a evitar l’abandó. Quan ja inicien el segon trimestre la situació millora progressivament, en termes generals.”
Finalment, l’estudi dirigit per Francesca Salvà, Mónica Moso i Elena Quintana veu “necessari reforçar la informació sobre el funcionament i organització de l’FP entre el professorat i personal d’orientació de Secundària”. I és que “estudiar sense pressió, per lliure elecció i allò que es desitja és un factor predictiu de l’èxit educatiu”, conclouen.