L’Agència FPCAT impulsa, en el marc de l’Estratègia Catalana de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya (2020-2030), la formació i l’acompanyament a les persones professionals del Sistema FPCAT, començant per l’anàlisi dels perfils professionals que el conformen (PDF).
L’anàlisi dels setze perfils professionals del Sistema FPCAT, emmarcats en sis blocs, ha permès concretar les funcions i activitats de cadascun, així com les competències professionals específiques, associades a cadascuna de les seves funcions, i les competències transversals, és a dir, aquelles necessàries per al desenvolupament òptim de la totalitat de les funcions de cada perfil professional.
En concret, s’ha observat que les competències professionals transversals que esdevenen més rellevants per al conjunt del Sistema FPCAT, tot i que sovint amb nivells de domini diferents, són: la visió digital, la comunicació, persuasió i influència, l’actualització professional i millora contínua i l’orientació als resultats i orientació a la qualitat.
Fruit del tot el procés d’elaboració d’aquesta anàlisi, amb els grups de treball interdisciplinaris i les entrevistes a persones expertes realitzades, s’ha generat un sentiment de pertinença al propi Sistema FPCAT (formació professional inicial del sistema educatiu i formació professional per a l’ocupació), fet que aporta un valor afegit més enllà dels resultats de la identificació i anàlisi dels perfils professionals. Aquesta circumstància és rellevant perquè identificar-se dins del sistema universitari o educatiu no suposa cap dificultat; ara bé, una persona professional que per exemple exerceix de tutor/a d’empresa, d’informador/a o d’expert/a podia, fins ara, no sentir-se part del Sistema FPCAT.
Aquesta anàlisi, feta des de la integració del Sistema, ha requerit també la revisió prèvia de documents normatius i altres documents de referència, així com del consens amb les persones participants. En aquest sentit, ha estat clau la creació d’un glossari amb terminologia específica per unificar el vocabulari emprat per part de cada subsistema i presentar de manera estandarditzada i coherent els termes utilitzats en el marc del Sistema FPCAT.
Mitjançant aquest procés s’han identificat les necessitats formatives no cobertes actualment, entre les quals destaquen: el coneixement del propi Sistema FPCAT, l’ús d’eines de digitalització, la perspectiva de gènere, les llengües estrangeres, la identificació de bones pràctiques i intercanvi d’experiències, la gestió de persones i l’educació emocional, tot i que els continguts requerits, el nivell de prioritat i el nivell competencial són diferents en funció del perfil professional. Així, tota aquesta informació és la base de treball per continuar amb l’elaboració de l’Informe proposta del Pla de formació per a les persones professionals del Sistema FPCAT, que conclourà a meitats del 2022.
En definitiva, la integració dels perfils professionals del Sistema FPCAT no només és possible, sinó que també esdevé una oportunitat. L’interès, la implicació, la responsabilitat i el compromís de les persones expertes que han participat en l’anàlisi, posa de manifest que els espais de treball comuns i la reflexió conjunta poden afavorir la innovació i la millora contínua del propi Sistema FPCAT.