El creixement que l’FP ha experimentat en els últims anys ha estat majoritàriament gràcies a l’oferta privada. Del 2020 al 2023, els alumnes que han obtingut un Grau Mitjà en centres privats -dotats de concert educatiu o no- ha passat del 38,11% al 45,82%, i els graduats superiors han passat del 44,83% al 56,48%. En números absoluts, els graduats en Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) en instituts públics ronden els 15.000 de manera constant del 2020 ençà, mentre que els graduats en centres privats han passat de ser 12.154 a 20.599.
L’estudi Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals 2024 (PDF), presentat aquest dilluns, detalla com dels 29.874 alumnes que es van graduar el curs 2022-23 en CFGM, 16.184 van fer-ho en centres públics (54,17%) i 13.690 en privats (45,82%). El mateix estudi del 2021 detallava que hi havien hagut 23.280 graduats totals el curs 2019-20, 14.407 dels quals havien anat a instituts públics (61,88%) i 8.873 a privats (38.11%).
Quant a l’alumnat de Grau Superior, dels 36.471 totals el curs 22-23, 15.872 van sortir de centres públics (43,51%), i 20.599 de privats (56,48%). Quatre anys enrere, aquestes xifres eren: 27.110 alumnes totals, 14.956 de centres públics (55,16%) i 12.154 de privats (44,83%).

Desigualtats de gènere en salari i continuïtat cap a la Universitat
L’estudi, elaborat pel Departament d’Educació i Formació Professional i el Consell General de Cambres de Catalunya, també detalla que un 63,09% dels graduats superiors passen després a la Universitat. Així mateix, destaca el fet que els alumnes masculins de Grau Superior tenen una percepció clarament positiva sobre la utilitat del seu cicle per aconseguir feina, amb un 84,35%, mentre que entre les dones aquesta percepció cau al 76,31%, pràcticament la mateixa percepció que tenen respecte a la utilitat del Grau Mitjà (75,85%).
De fet, a nivell salarial, el 44,59% dels homes que obtenen un Grau Superior aconsegueixen un salari que supera els 1.500 euros mensuals, en comparació amb només el 26,77% de les dones, destaca l’informe. En aquest sentit, les dades que relacionen la inserció laboral i la continuïtat formativa amb el gènere mostren que els homes tenen una taxa d’inserció laboral directa lleugerament superior a la de les dones (35% enfront del 33,44%). “Aquest resultat posa de manifest que, en general, els homes tenen més probabilitats d’aconseguir feina, de manera exclusiva, després de graduar-se; per contra, les dones destaquen en la compatibilitat entre feina i estudis, amb un 23,25% enfront del 17,30% dels homes. Això suggereix que les dones solen optar per continuar formant-se”, destaca l’estudi.
La inserció laboral es consolida
La inserció laboral dels graduats en FP continua la tònica apuntada ja el 2022. L’any 2019, el 56,01% dels graduats en ensenyaments professionals del curs 2018-19 ja treballava al cap de nou mesos d’haver obtingut el títol, ja fos de manera exclusiva (38,18%), ja fos compaginant-ho amb més estudis (17,83%). Aquest percentatge va disminuir bruscament a causa de la pandèmia, i el 2022 la situació va tornar a la situació pre-covid, baixant la continuïtat formativa fins al 54,15% i pujant la inserció laboral fins al 52,05% (33,57% de manera exclusiva, 18,48% compaginant-ho amb més estudis).
En l’estudi presentat aquest dilluns, les xifres referent al curs passat reflecteixen un 54,44% d’inserció laboral. El percentatge d’alumnat que respon que busca feina ha disminuït de l’11,57% al 10,96%, i el percentatge de continuïtat formativa (si se suma el que continua estudiant i el que compagina estudis i feina) arriba al 54,8%, quan en l’anterior edició era del 52,68%.