El 60% de la població adulta ha de participar cada any en accions formatives, segons que va establir la Cimera de Porto, celebrada el maig del 2021. Amb la iniciativa de l’Any Europeu de les Competències, a banda de la fita ja esmentada, se’n pretenen aconseguir d’altres, com ara:
- Que el 78% de la població tingui feina
- Que el 80% de la població adulta tingui unes competències digitals mínimes per a desenvolupar-se i que hi hagi 20 milions d’especialistes en TIC treballant a tota la Unió Europea
- Reduir el volum de persones en risc d’exclusió social en 15 milions respecte al 2019, dels que 5 milions han de ser infants i joves
Després, cada estat membre haurà de veure quins objectius concrets estableix i quines mesures desenvolupa per aconseguir-ho.
La formació dóna a les persones treballadores noves oportunitats, promou la inclusió social a la vegada que redueix la incertesa, i millora les oportunitats de la persona al mercat de treball. Però molt poques persones participen habitualment d’activitats de formació un cop acabada la seva etapa formativa i aquesta és una dinàmica que hem de canviar, perquè aquesta formació continuada al llarg de la vida és fonamental pels propis treballadors i treballadores. Tant pel que ja s’ha esmentat com també per constituir una eina clau per al teixit productiu a l’hora de facilitar l’adaptació al canvi tecnològic i a les transicions demogràfica i ecològica.
Les formacions modulars, que són com ja estan previstes les diferents opcions i modalitats de Formació Professional, seran l’eina per a poder-ho fer possible. Aquí parlem tant de la pròpia FP inicial o del sistema educatiu com també de tota la formació en l’àmbit del treball, sigui formació continuada o per a l’ocupació. La qualificació professional és el conjunt de competències professionals, és a dir, el conjunt de capacitats i coneixements que habiliten i permeten a la persona l’exercici d’una determinada activitat professional i que poden ser adquirides a través de la formació -sigui formal o no formal- mitjançant l’experiència professional, accions de voluntariat i d’altres…
Aquestes competències han de promoure’s, valorar-se i donar-hi un ple reconeixement, i han de ser el pas previ i intermedi a l’obtenció de titulacions. Amb l’acreditació es reconeixen unitats de competència i amb l’acumulació d’aquestes es reconeixen qualificacions professionals. Una qualificació professional de l’àmbit laboral acaba essent així equivalent a un Certificat de Professionalitat. Amb aquest reconeixement, ja hi ha una part del camí fet. Per a obtenir la titulació en l’àmbit de l’FP s’hauran de cursar els mòduls professionals que manquin així com els transversals que hi hagi establerts i la formació a l’empresa. Per tal que això sigui útil i viable, hi ha d’haver equivalències clares que facilitin als treballadors i treballadores les acreditacions corresponents.
L’obtenció d’un certificat d’acreditació de competències és sovint el primer pas per assolir una qualificació i amb ella aprofundir el propi desenvolupament personal
L’obtenció d’un certificat d’acreditació de competències és sovint el primer pas per assolir una qualificació i amb ella aprofundir el propi desenvolupament personal. La Generalitat de Catalunya, a través de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, està acabant d’enllestir el II Pla d’Acreditació per al període 2022-24, amb l’objectiu d’elevar de manera considerable el nivell de qualificació mitjana de la població i aproximar-nos així als estàndards europeus, en què aproximadament el 48% de la població té un nivell formatiu mitjà, quan a Catalunya, aquest nivell està al voltant d’un 24%.
Per fer-ho possible s’habilitaran al voltant de 1.000 persones assessores i avaluadores en els diferents àmbits laborals i professionals per fer aquesta feina, amb l’objectiu de poder atendre anualment 20.000 processos d’acreditació de competències més dels que ja es fan. Per això es disposa de 34,8 milions d’euros provinents dels Mecanismes de Recuperació, Transformació i Resiliència. Són molts diners que arriben d’Europa i que han de permetre fer front al repte de la transformació tecnològica, social i ambiental. No serà possible si l’acreditació no comporta una qualificació que completi el mapa competencial de les persones treballadores, facilitant el seu reconeixement professional, però també el valor afegit que aportin al nostre teixit productiu.