Avui dia les dones representen el 57.2% de titulacions universitàries i el 46.6% de les matriculades a l’FP. Per tant, estem parlant de què la formació de les noies en aquest país és una realitat bastant efectiva. Però malgrat aquesta realitat, hi ha un efecte que es diu segregació vocacional que té com a conseqüència un mercat de treball amb professions molt feminitzades i professions masculinitzades.
I és que els rols de gènere juguen un paper clau en la formació de la segregació vocacional, especialment a través de l’assignació social del rol de la cura i l’atenció a les persones com també el pes dels estereotips sexistes de la nostra societat vers la imatge de les dones. Herència per una banda de la divisió sexual del treball, on els homes acaparen l’esfera pública i reconeguda socialment i les dones l’esfera íntima de l’atenció i la cura, a la vegada no tan reconeguda socialment, tot i que és la que sosté la vida, com hem vist en aquesta pandèmia. I per altra banda, de la cultura patriarcal i masclista de la nostra societat.
La conseqüència la veiem a la formació professional, on el 91.3% de les noies ha escollit estudis relacionats amb la imatge personal i el 84.8% amb serveis socioculturals i a la comunitat.
Per tant, aquesta forta segregació dóna com a realitat una segregació horitzontal situant les dones en sectors d’activitat i ocupacions que estan menys valorares socialment i per tant amb pitjors condicions laborals.
Per aquest motiu, és completament urgent i necessari trencar amb els estereotips de gènere tan arrelats encara a la nostra societat i que tant mal li estan fent a les dones, en particular, i a la resta de la societat en general. I per això s’ha d’actuar en tots els vessants de les nostres vides; en la coeducació, en la sensibilització, en les famílies, en els mitjans de comunicació, en definitiva, en tota la societat.
I en l’àmbit de la formació professional cal millorar l’orientació a l’ESO, la qual ha de ser amb perspectiva de gènere. S’ha de fer assessorament, donar informació per tal de trencar amb els estereotips de gènere que són els que estan perpetuant el marcat biaix de gènere que tenen els nostres estudis.
S’ha de fomentar i visibilitzar les referents femenines en les àrees més masculinitzades, per donar a conèixer les diferents professions sense aquest marcat biaix.
I cal també estimular la presència de les dones en les àrees més masculinitzades, trencant les creences que es propicien en què les dones tenen un tipus de ment més procliu a determinades professions i dels homes a les més masculinitzades. Cosa que s’ha demostrat que no és així.
En definitiva la formació professional necessita també la perspectiva de gènere que li manca a la nostra societat, ja que hem pogut observar que aquesta aparent neutralitat que té la nostra societat té uns efectes negatius per a les dones i per tant no és neutral.