Una trentena d’estudiants de Programes de Formació i Inserció (PFI) d’Auxiliar en Imatge Personal van participar aquest maig en la segona edició del concurs de Perruqueria i Estètica, en el qual van poder demostrar les seves habilitats professionals. “Els estudiants responen amb molta responsabilitat i serietat, alhora que s’ho prenen com un repte professional i personal. A més, viuen una experiència que els serveix com un bon d’aprenentatge de vida”, explica la docent de PFI de l’institut les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet, Belén Garrido. De fet, les tasques que hi van dur a terme “els apropen més a la professió i els ajuda a visualitzar-se en un futur com a estilistes”.
Els PFI són una formació professionalitzadora que possibilita la tornada al sistema educatiu d’aquells estudiants que no van assolir l’ESO. Mitjançant iniciatives com aquest concurs, aquests estudiants adquireixen més seguretat en si mateixos, fet que els empodera de cara a continuar formant-se. De fet, saber-se jutjat per un jurat conformat per professionals referents del sector de la perruqueria i estètica propicia que la seva motivació augmenti, alhora que la competició fomenta la qualitat i el rigor a la pràctica professional i trenca barreres educatives i estereotips socials.
En aquesta segona edició del concurs, la guanyadora va ser Júlia Rigol, del centre formatiu Parc Estudi de Granollers, seguida d’Andrea Galván (institut Les Vinyes) i Ludmilla Pereira (institut Castell dels Templers de Lleida).
Al concurs hi van participar un total de 29 estudiants, que en una primera fase van haver de gravar un vídeo amb una durada màxima de tres minuts on realitzaven tres proves: una higiene capil·lar amb tractament; un canvi de forma temporal amb assecador de mà i tècnica complementària amb aparatologia, i un maquillatge. Els participants tenien com a guia una imatge del resultat final a aconseguir. Dels 29 participants totals, van acabar sent-ne 18 els que van passar a la final, que va tenir lloc al L’Oréal LAB de Barcelona el 18 de maig.
El concurs, a més a més, transmet als estudiants “l’oportunitat de veure la professió d’una forma diferent de la qual marquen certs estereotips socials, es mostra que la perruqueria és un art i que si es treballa amb qualitat, passió, creativitat i professionalitat trencarem aquestes barreres i prejudicis”, ressalta Garrido.
“Poder formar part del concurs, participar i compartir amb d’altres centres i poder demostrar la seva manera de treballar és molt motivador”, exposa. A més, “en l’àmbit professional és un bon reconeixement haver format part d’aquest concurs. Per presentar-se es requerien unes habilitats i aptituds que segur són un ‘plus’ que els professionals tindran en compte a l’hora de seleccionar personal”, assevera.
Al llarg de tota la competició -realitzada en col·laboració amb Caixa Bank Dualitza, L’Oréal, Comercial Brumen i Laboratopris Ximart- es van valorar criteris com la destresa professional, l’ergonomia, seguretat i higiene, la gestió de l’espai de treball, el correcte protocol de les tècniques, l’execució i aplicació de tractaments/productes en les diferents proves tenint en compte les característiques del cabell del/la model, el resultat final, etc.
FOTO GALERIA | Concurs de perruqueria i estètica per a alumnat de PFI
Els PFI, “una rampa de sortida cap a un bon futur”
Un cop el superen el PFI amb èxit, d’un curs acadèmic de durada, els estudiants obtenen un certificat acadèmic i professional que conté la qualificació final obtinguda i que acredita les competències professionals assolides. Amb això poden accedir al cicle formatiu de grau mitjà que desitgin. “Que hagin fet un PFI o un altre no els obliga a continuar estudiant el cicle de la mateixa família professional. Això per mi és bàsic”, ressalta Garrido. “L’objectiu dels PFI és el de donar l’oportunitat de continuar estudiant a aquells estudiants que per motius X no els ha anat bé en l’ESO”, emfasitza.
Al llarg del curs acadèmic, el professorat “acompanya, assessora i orienta l’alumnat amb l’objectiu que continuï estudiant i continuï formant part del sistema educatiu. Per mi, el PFI és una rampa de sortida per ajudar-los a tenir un bon futur”, conclou.
Arreu de Catalunya hi ha uns 8.000 joves d’entre 16 i 21 anys matriculats als PFI. De cara al curs vinent, el Departament d’Educació ha ofert un total de 377 grups en la preinscripció, 27 més que l’any actual.