Si parlem de la formació del nostre alumnat, a l’Institut Joan Brossa tenim com a missió educar els i les alumnes per tal de contribuir en la seva formació integral des dels àmbits acadèmic, professional i personal, de tal manera que puguin formar part de la nostra societat com persones autònomes, amb iniciativa, responsables, participatives i crítiques, amb capacitat per entendre i canviar el món. És en aquesta línia, que el departament d’Òptica d’Ullera duu a terme projectes de formació de l’alumnat amb vocació social.
Ulleres pel 4t Món: formació i servei a la comunitat
Aquest projecte té els seus inicis el curs 2008-09 i és el projecte més consolidat del cicle i en el nostre centre. Sorgeix de la necessitat de proporcionar a l’alumnat aprenentatges propers a la realitat del seu exercici i entorn professional. La voluntat de realitzar un projecte d’APS, ens porta a intervenir en una realitat actual: no tothom pot pagar una ullera que resolgui la seva disfunció visual.
Per a dur a terme aquest projecte, comptem amb la col·laboració de l’àrea de Serveis Socials del nostre districte d’Horta-Guinardó, que detecta i deriva els possibles usuaris que fan una demanda explícita d’ajut per a l’obtenció d’unes ulleres. D’altra banda, la col·laboració de les empreses del sector òptic és imprescindible. Així doncs, per exemple, Etnia Barcelona col·labora proporcionant gratuïtament les muntures i HOYA Lens Iberia S.A. cedeix també sense cost, les lents oftàlmiques necessàries per al muntatge de les ulleres.
Durant les tres setmanes en les quals l’alumnat executa el Crèdit de Síntesi, els nois i noies contacten amb l’usuari adjudicat, planifiquen i programen la seva primera visita i l’assessoren professionalment sobre el producte més adequat, tant des del punt de vista d’òptica com estèticament. Posteriorment, fan la comanda de les lents i realitzen el muntatge de les ulleres, que adaptaran i lliuraran en una posterior visita. L’usuari té la mateixa experiència que si compra les ulleres en un establiment òptic, però sense cap cost.
El contacte directe amb un usuari i la responsabilitat d’oferir un servei professional real, fan que l’aprenentatge de l’alumne prengui una nova dimensió, on es poden treballar i avaluar les competències professionalitzadores més transversals.
El projecte és una oportunitat per treballar la competència social i cívica i la competència de comunicació lingüística: diversitat d’usuaris, diversitats de realitats personals, diversitats d’entorns econòmics i socials. A més, la necessitat d’organització d’espais i temps, permet treballar la capacitat organitzativa i de treball en equip. L’elaboració d’un dossier individual per part de l’alumne amb l’anàlisi del cas, permet treballar la capacitat d’assessorament tècnic i comercial. L’alumnat també treballa de manera autònoma, ja que, des del primer moment, coneix l’objectiu final del projecte i decideix la manera de dur-lo a terme. Així treballem les competències d’autonomia i iniciativa. Per últim, per fer el seguiment del projecte, es realitzen sessions amb el professorat, on els i les alumnes comenten la seva evolució i les dificultats que han trobat i fan el lliurament periòdic de parts del treball. Així són conscients de l’evolució de la seva feina, d’aquesta manera es potencia la competència d’aprendre a aprendre.
L’avaluació d’aquest projecte és molt positiva per part de tots els agents que intervenen. Aquest model metodològic ha donat significat a l’aprenentatge, ha augmentat la implicació de l’alumnat i el seu creixement personal i professional.
Els bons resultats obtinguts han estat el motiu pel qual s’han posat en marxa altres projectes amb la mateixa línia metodològica com:
- Salut Visual a les Aules, on els alumnes i professorat d’Òptica realitzen revisions d’habilitats visuals als 90 nois i noies de 1r d’ESO del nostre centre. Aquestes revisions permeten detectar disfuncions visuals dels alumnes, que poden afectar el seu aprenentatge, i derivar-los al professional corresponent. Si es detecta que l’alumnat pot ser usuari de serveis socials, pot entrar en el projecte de les ulleres gratuïtes del crèdit de síntesi.
- Muntatges Solidaris, on els alumnes fan muntatges d’ulleres del projecte “Et mirem als Ulls” de la Fundació Etnia Barcelona.
Pendents de la revisió de la qualificació professional
Curiosament, el sector de l’òptica és un dels que més ha crescut i evolucionat al nostre país. La seva constant expansió ha creat una forta demanda de personal qualificat i concretament de Tècnics Superiors en Òptica d’Ullera. Aquesta titulació amb inserció laboral del 100%, aporta formació en l’àmbit tècnic, comercial i sanitari. Hem de dir que, a la nostra borsa de treball, hi ha un gran nombre d’empreses que ofereixen llocs de treball al nostre alumnat, donat que la seva formació és cada vegada més valorada en l’àmbit laboral i permet un gran ventall de sortides professionals, com a tècnic en muntatge i reparació d’ulleres, tècnic en assessorament de productes òptics, en fabricació de lents oftàlmiques, en fabricació de lents de contacte, disseny i fabricació de muntures, terapeuta visual, auxiliar de gabinet de contactologia, auxiliar de gabinet d’optometria o comercial tècnic.
Actualment la formació associada a les competències d’aquest cicle, estan regulades pel Reial Decret 279/2003 de 7 de març, pel qual s’estableix el currículum del CFGS corresponent al títol de Tècnic Superior en Òptica d’ullera (LOGSE). La formació està contemplada en el grup professional 5, en la categoria del conveni de sector òptic. Tot i això, estem pendents de la revisió de la qualificació professional, en la qual s’ha de sustentar el nou currículum formatiu, i que roman en “un calaix” de l’Institut de Qualificacions Professionals, des de l’any 2008. Els centres de formació reclamem constantment la seva revisió i posada en marxa, però continuem sense resposta clara d’aquesta entitat sobre quan, com, on i per qui, aquesta actualització està aturada.
Tot i aquest “buit” administratiu, continuem apostant per tenir una oferta de formació de qualitat i actualitzada a les demandes del sector empresarial. Tanmateix treballem proactivament perquè aquesta formació sigui més coneguda i reconeguda, pels responsables d’orientar als nostres futurs alumnes i per la societat en general. Així ho esperem!