En els darrers anys hem pogut constatar que la demanda de places d’FP ha ultrapassat les previsions inicials de l’Administració, deixant una bona part de les persones sol·licitants o bé sense plaça, o bé sense l’opció desitjada en primeres opcions o, en el millor dels casos, en un torn diferent del demanat.
La pretensió de l’article d’avui no és la d’entrar en una guerra de xifres. No; és propositiva, donat que cal evitar que aquesta situació es repeteixi, capgirant-la. Entre les persones expertes hi ha un gran consens en atribuir la causa del desajust entre oferta i demanda de places, principalment entre altres factors, a una manca d’efectivitat en l’orientació de l’alumnat.
El desplegament de la llei 10/2015 de Formació i Qualificació Professional de Catalunya de 19 de juny encara no és efectiu totalment. L’Agència Pública de Formació Professional està engegant a través de les directrius marcades per la Comissió Rectora les pautes de la prospecció de les necessitats del sistema, d’informació de l’oferta i dissenyant el mapa de l’FP de Catalunya.
Des de la UGT fa temps que reclamàrem amb urgència un Decret de Centres Integrats d’FP, el qual esperem que sigui una realitat en els mesos vinents. Des de fa temps ens queda un altre pendent, indispensable i fonamental: el decret d’Orientació.
El decret ha de donar resposta a com ha de ser l’orientació dins del sistema educatiu, en tota l’oferta, no només en l’educació bàsica com fins ara.
És una evidència que l’acompanyament i l’orientació que es fa en les diferents etapes educatives no són del tot eficients perquè tot l’alumnat pugui definir quin itinerari educatiu o formatiu vol continuar
Catalunya enguany lidera a l’Estat espanyol i a Europa el rànquing de l’abandonament escolar prematur (AEP) amb un 16,9%. Aquestes xifres són del tot inacceptables per a una societat que ha d’afrontar els reptes de la globalització, la digitalització i la formació al llarg i ample de la vida. És una evidència que l’acompanyament i l’orientació que es fa en les diferents etapes educatives no són del tot eficients perquè tot l’alumnat pugui definir quin itinerari educatiu o formatiu vol continuar.
La UGT des de fa dos cursos reclama un mínim d’una persona orientadora a cada centre de Formació Professional, proposta parcialment recollida en l’Acord per a la Planificació de la Formació Professional (PDF) del dia 27 de març signat entre el govern i els quatre agents socials (UGT, CCOO, PIMEC i Foment del Treball). Voldria reivindicar la concertació social que ha fet possible els compromisos de l’Acord del 27 de març: “Informació, orientació per a la trajectòria formativa i professional i assessorament a persones, empreses i institucions.”
L’orientació esdevé una de les qüestions troncals dels propers anys. Tots els esforços que es facin en aquest sentit aniran a favor d’una major eficiència de les polítiques públiques. Cal desplegar l’orientació formativa i professional com un dels elements de la lluita contra l’abandonament prematur i de millora de l’adequació de l’oferta formativa a les necessitats actuals i futures del teixit productiu i industrial de Catalunya.
El punt de partida és el desplegament del Model de protocol d’orientació professional, que ha estat aprovat en el marc de la Comissió Rectora i que constitueix la base per consolidar una metodologia d’acompanyament al llarg de la vida.
Compromisos:
- Multiplicar per dos el nombre de persones orientadores als centres de formació professional de l’àmbit educatiu per al curs 2023-2024 i optimitzar els recursos existents. Planificar la dotació del perfil d’orientador al conjunt de centres de formació professional de titularitat pública (fins a generalitzar-los a tots els centres abans de 2030), de tal manera que n’hi hagi un en cadascun dels centres públics a aquesta data.
- Dotar els centres de formació professional integrada de titularitat pública de professionals amb perfil d’assessor i d’orientador especialitzats. Integrar els diferents perfils orientadors en una mateixa estructura.
- Implementar progressivament arreu de Catalunya el nou model de fires de formació i orientació, aprovat per la Comissió Rectora del Sistema FPCAT. Cal alinear els programes dels departaments competents en suport a fires als principis acordats per la Comissió Rectora del Sistema en aquest àmbit. D’altra banda, participar en les fires sectorials que s’organitzen a Catalunya amb l’objectiu de tenir-hi presència com a Sistema FPCAT.
- Fer la campanya de promoció i sensibilització dels certificats professionals, complementant les anteriors realitzades sobre la formació professional i l’acreditació de competències professionals, per tal que les organitzacions empresarials i sindicals més representatives puguin donar a conèixer i impulsar aquests mecanismes com a nodes de connexió en el teixit productiu.
- Aprovar el decret d’orientació educativa com a marc referencial a l’ordenament del sistema educatiu a Catalunya per la via d’urgència. S’han de preveure els processos de concertació pertinents i la garantia que serà coherent amb el model de protocol d’orientació professional.
Em vull aturar en aquest darrer compromís, perquè tal com sostenim, en el cas de la Formació Professional encara no hi ha un marc normatiu que permeti identificar un model d’orientació clar per als centres. A aquesta situació se li suma el dèficit de figures professionals dins dels centres que puguin liderar la tasca d’acompanyament i orientació. Hem de procurar que es tinguin com més aviat millor, sense dilació, perquè l’acompanyament i l’orientació són dues tasques primordials, ja que són necessàries per a garantir un bon itinerari educatiu i formatiu.
Catalunya ha de tenir tan aviat com es pugui, no pas a finals de desembre del 2024, un referent normatiu específic que ajudi a definir la finalitat de l’orientació i com ha de concretar-se.
Només hi ha 35 persones orientadores en la postobligatòria. Gràcies a l’acord arribarem a 100, lluny dels 400 que demanem des d’UGT.
S’ha d’establir algun mecanisme de traspàs d’informació entre els centres de Secundària i els d’FP o batxillerat tal com es fa en les comissions d’enllaç entre l’etapa de Primària i de la Secundària. L’Administració, que és qui posseeix les dades, n’ha de crear un banc accessible des de qualsevol centre de postobligatòria per tal d’optimitzar la informació i poder acompanyar l’alumnat, que recordem pot provenir de qualsevol punt de Catalunya. Els equips docents triguen massa temps en detectar les necessitats educatives de l’alumnat perquè no hi ha traspàs d’informació, ni el suport necessari dels EAPS.
Els agents socials hi estem dedicant tots els esforços necessaris des de la concertació social, o en múltiples grups de treball -per citar-ne alguns, el del Consell de l’FP de Barcelona, d’acompanyament i orientació o el del Consell Català de l’FP d’informació i orientació, col·laborant en l’elaboració del document de bases del model català d’informació i orientació del Sistema FPCAT.
La UGT de Catalunya té un compromís ferm amb l’FP, sabedora que ens queda molta feina a fer. Demanem que es prioritzi l’orientació urgentment, s’elabori i s’aprovi el seu decret.