El sistema productiu espanyol està evolucionant cap a un model respectuós amb el medi, ja sigui tant a nivell legislatiu, ja sigui a nivell de demanda dels usuaris. En aquest context, CaixaBank Dualiza considera que l’FP serà “la columna vertebral de la transició verda” arreu de l’Estat. “Més del 60% de les ocupacions verdes prioritàries identificades estan vinculades amb titulacions d’FP”, assevera en el seu informe anual corresponent a aquest 2025, que va presentar dimarts.
La directora de CaixaBank Dualiza, Paula San Luis, va exposar els motius que els han animat a elaborar l’anàlisi Las competencias verdes claves para la Formación Profesional en España (PDF): “Intentem alinear el perfil de sortida de l’alumne a les necessitats del teixit productiu. I com que les necessitats estan canviant, necessitem incorporar noves competències perquè surtin preparats. Per tant, ens hem fixat en allò que ens demanen les ocupacions prioritàries en termes de sostenibilitat ambiental.”
Per aquest motiu, la coautora de l’estudi, Mónica Moso, va exposar: “Haurem de revisar currículums i, alhora, fer formació contínua per a tothom qui ja estigui treballant.” I es va preguntar: “Quines aliances s’han d’establir perquè les competències verdes arribin a tothom? Perquè l’FP s’orienti a les competències verdes?”

“L’FP actua com un sistema formatiu del canvi verd, traduint els objectius de sostenibilitat i descabronització en capacitats aplicades en sectors com l’energia, la mobilitat, la construcció o l’agroindrústria”, exposa l’entitat. En aquest sentit, també va presentar un conjunt de fitxes de competències professionals verdes per a ocupacions verdes prioritàries (PDF).
CaixaBank Dualiza ha elaborat el primer mapa competencial de l’FP en clau verda, en què vincula competències verdes, ocupacions i cicles formatius d’FP. Concretament, ha identificat 312 competències verdes essencials (garantir el compliment de la legislació ambiental; estalvi d’aigua; gestió de residus…), 60 cicles tractors -22 de grau mitjà i 38 de superior- (producció agropecuària; fabricació de productes farmacèutics, biotecnològics i afins; educació i control ambiental…) i 71 ocupacions prioritàries.
L’FP, “com a palanca de transformació socioeconòmica, pot formar i capacitar els actors del canvi en ocupacions verdes prioritàries per a la transició verda”, sosté l’informe. Per assolir-ho, apunta a la necessitat d’una “revisió curricular” dels cicles verds, així com “dissenyar un tronc transversal verd comú: compliment de normativa, residus, eficiència”.

