L’oferta formativa de moda i confecció va néixer el curs 2013-14 de la voluntat de la Diputació de Barcelona de revitalitzar la formació al Centre de Canet de Mar, i de la sinèrgia creada entre l’ASEGEMA, l’agrupació de fabricants de gènere de punt de la comarca del Maresme, i l’aleshores Cetemsa (precursora d’Eurecat). A partir del curs 2017-18 es va ampliar l’oferta al cicle superior de patronatge i moda, amb 15 places.
L’èxit i la consolidació de la iniciativa s’expliquen pel compromís i el treball conjunt de la Diputació de Barcelona, ASEGEMA, el centre d’investigació Eurecat i el Departament d’Educació. El 2013, el Departament i la Diputació van establir un conveni de col·laboració, que s’ha renovat enguany, mitjançant el qual es cedeix gratuïtament a l’Institut Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar l’ús d’espais, instal·lacions, equipaments i maquinària del Centre de Recerca i Transferència de Tecnologia Tèxtil de Canet de Mar (CRTTT), més coneguda com a Escola de Teixits, perquè és el nom amb què va néixer en aquesta localitat el 1922. Gràcies a la seva activitat de recerca, el 2015 el CRTTT es va integrar en l’Eurecat.
En aquest espai, envoltats de recerca i tecnologia, és on passen la major part del temps els alumnes d’aquests dos cicles formatius. Pel matí hi van els alumnes de primer, tant del GM com del GS; mentre que a les tardes hi van els de segon, que combinen la seva formació amb l’estada a l’empresa, amb contracte laboral o mitjançant beques retribuïdes.
Les sinèrgies entre l’institut i el centre de recerca
Segons Lali Ramos, cap del Departament Tèxtil-Moda de l’institut, “estar a l’Escola de Teixits és una oportunitat per estar al dia de tot el coneixement i dels projectes sobre nous materials i noves tècniques que s’hi desenvolupen. A més, sempre que ho necessitem els investigadors ens fan sessions formatives molt útils. També ens proporciona un ambient més similar al de les empreses. Els alumnes s’han d’habituar a conviure en un entorn on no només hi ha estudiants. M’atreviria a dir que l’Escola de Teixits s’assembla a un espai de coworking, on treballen en harmonia diferents entitats, amb formació reglada i continua. Els alumnes es mimetitzen ràpidament i entren dins l’engranatge de convivència de l’escola, aprenent valors tan importants com ara el respecte per l’entorn, saber estar, observar i aprendre, sentir-se pertànyer a un grup… aspectes tots ells que afavoreixen la cohesió de grup, fonamental per al seu aprenentatge”.
Carmen Lara, coordinadora d’FP Dual del centre, en el qual treballa des dels seus inicis el 2013, defensa les bondats de la modalitat dual, gràcies a la qual “l’alumne-aprenent alterna la seva formació entre el centre educatiu i l’empresa, on posa en pràctica el que ha après a través del treball, mentre que les empreses imparteixen contingut formatiu amb valor curricular però a la vegada el poden adaptar a les seves necessitats”. “El model d’FP Dual s’està consolidant a poc a poc, però si volem que arribi a ser un model d’excel·lència, cal que milers d’empreses hi apostin, només així aconseguirem que instituts, empreses i sectors augmentin la seva competitivitat per, entre tots, aconseguir un canvi positiu en la nostra societat”, diu Lara, que recorda que a països com Alemanya, Àustria, Dinamarca, els Països Baixos i Suïssa aquest sistema compta amb una llarga tradició.
S’ha previst l’ampliació de l’oferta formativa a partir del curs 2022-23, amb noves titulacions per assumir la important demanda d’aquests estudis i la necessitat de les empreses de disposar de personal qualificat en tota la cadena de valor tèxtil per poder fer front amb èxit als reptes de transformació d’aquest sector productiu. De fet, l’objectiu no és només ampliar els estudis, sinó també els recursos dels dos cicles formatius que s’imparteixen. “Nosaltres no parem, volem continuar creixent i donant respostes a les demandes”, afegeix Carmen Lara.
Una altra professora del centre, Mariona Lloveras, enginyera tèxtil que ha treballat durant 20 anys a l’empresa privada, apunta que “aquí acompanyem i formem l’alumnat en una part de la seva vida, però sempre pensant en el seu futur, sigui a l’empresa o a un altre estudi superior, tinguin l’edat que tinguin. Si el patronatge o la confecció és la seva passió, aquí els esperem”.
L’experiència de l’alumnat
Més d’una vintena de preinscrits per al CFGM van quedar en llista d’espera per iniciar aquest curs. Aquesta dada mostra la consolidació d’aquesta oferta formativa. L’alumnat prové de tota la comarca del Maresme i també de La Selva, del Vallès Oriental i del Barcelonès, tal com podem observar en la següent taula:
Curs 2020-21 |
Procedència |
|||||
Mataró i baix i mig Maresme |
Canet i alt Maresme |
La Selva |
Vallès Oriental / Barcelonès |
Total |
||
GM
|
1r | 13 | 12 | 4 | 4 (VO) | 33 |
2n | 9 | 9 | 2 | 1 (B) | 20 | |
GS |
1r | 8 | 7 | 2 | – | 17 |
2n | 2 | 11 | – | 1 (B) | 14 | |
Total | 84 |
Durant la nostra visita conversem amb algunes alumnes de 1r del CFGM. Li preguntem a la Paula Roca on fan la formació i què és el que més li agrada: “El lloc on passem més hores a la setmana és aquí, al taller 3 de confecció, on tenim les màquines planes i overloc i la taula de tall. Hi fem confecció, patronatge i tall. On més m’agrada estar és amb les màquines planes i l’overloc, perquè és on més aprenc i, a més, és divertit!”
En Jan Aymat i l’Abril Arana comenten que hi ha espais “que estan xulos” en aquesta escola i ens ensenyen la mostrateca de la biblioteca: un espai amb molta llum, amb més de 5.000 mostres classificades de teixits i de peces teixides i confeccionades al centre o procedents de donacions d’empreses. Segons diuen, “aquí, on podeu veure peces ja confeccionades, és on de vegades venim amb la Mariona, la professora que ens fa Matèries i acabats, i estudiem una mica com està feta la peça, amb els fils i tot el procés com s’ha elaborat fins als acabats”.
La Maria Konteh, altre cop al taller, explica tot el procés que han fet per elaborar la bossa que regalaran a la Jornada de Portes Obertes: “És un projecte en què treballem el disseny amb la Ivonne; al taller de confecció fem l’estesa i el tall; després, amb la nostra tutora, la Mariona, fem l’estampació, i acabem fent-ne la confecció amb la Lali”.
Els alumnes del grau superior també fan classe a les aules-taller de tissatge i confecció, però passen moltes hores a la sala de patronatge i de disseny assistit per ordinador, on aprenen a extreure patrons amb diferents tècniques, fan disseny en pla i patronatge assistit per ordinador. També fan anàlisi de teixits o control de qualitat.
A la tarda ens trobem amb quatre alumnes de segon. Comencem amb la Dèlia Borrell i la Carlota Pou, del grau mitjà. La Dèlia ha fet la FCT (formació en centre de treball) a Julen Grupo Téxtil. “La FCT són unes pràctiques de 350 hores. A l’empresa vaig començar fent prototips i més endavant em van cridar per fer tall, sublimació i esteses de marcades. Ha estat una experiència molt bonica perquè l’empresa era molt bona, em van tractar superbé i he après un montón de producció industrial. Ha estat una molt bona experiència”. Pel que fa a la Carlota, està fent DUAL amb pràctiques retribuïdes al Centre de Recerca Tèxtil. “La DUAL et dona l’oportunitat de fer moltes més hores, fins a 1.000, i gràcies a això pots aprendre molt més i introduir-te en el món laboral –comenta–. Estic amb la Diputació, al mateix lloc on estudio, i col·laboro en els projectes que fa Eurecat. El que més m’agrada és quan hi ha coses de confecció i de brodats tècnics. Tinc tres companyes més fent la DUAL amb mi: una del superior d’aquí, una altra del superior de Mundet i la tercera del superior de Disseny Tèxtil de Terrassa. Ens portem molt bé i cadascuna està col·laborant en algun dels projectes de recerca que es fan des d’aquí”.
Parlem també amb l’Estela Martínez i la Irene Nadal, que són companyes del grau superior i comparteixen empresa de DUAL, on estan contractades a mitja jornada als matins. “Vaig començar un grau superior d’Assessoria d’Imatge Personal i Corporativa i després vaig venir aquí a estudiar Patronatge i Moda –explica Estela Martínez–. Primer vaig estudiar assessoria d’imatge, perquè tenia clar que volia estudiar moda, però no sabia exactament com enfocar-ho. Un dia vaig veure que ho podia estudiar al meu poble, a Canet, i, a més, el meu pare s’ha dedicat al patronatge durant molts anys. La meva experiència aquí ha sigut increïble perquè he après moltíssim i he vist que soc capaç de fer coses que pensava que mai seria capaç de fer”.
Per la seva banda, Irene Nadal coneix molt bé el centre perquè primer va fer el grau mitjà i ara fa el superior. “Jo vaig sortir de l’ESO i vaig fer aquí el GM perquè des de petita m’agradava molt el tema del disseny i la moda, el patronatge i la confecció i, a més, al costat de casa meva es podia estudiar això. Després he seguit amb el GS. M’agrada moltíssim i ja porto aquí com una carrera universitària, quatre anys, i tinc molt bona relació amb els professors. Al GS vaig conèixer l’Estela i treballem juntes. Ah! I, a més, m’han triat a mi per al catskills, un concurs on es tracta de mostrar el nostre aprenentatge en el grau i on competim amb altres instituts que fan els mateixos graus i estic molt contenta que m’hagin triat per representar l’institut”.
Quan acabin els estudis, l’Estela té la intenció de “seguir treballant i aprenent cada dia”, si bé no amaga que el seu somni seria “crear la meva pròpia marca de roba”. Per la Irene, el futur passa per ampliar estudis a l’estranger: “Jo vull estudiar idiomes i després anar a estudiar disseny de moda a Milà, perquè fa uns anys al GM vam anar a la Fashion Week, ens ho vam passar molt bé i vam conèixer què és la moda al món de Milà i em va agradar moltíssim i vull anar a estudiar allà a una universitat pública i, després (s’atura i mira la seva companya), crear la meva pròpia marca… com tots”.
Més informació: https://www.instagram.com/canetescolateixits/