L’acreditació de competències professionals és un procés d’avaluació mitjançant el qual les persones treballadores que han adquirit els coneixements i habilitats a través de la seva experiència laboral i/o mitjançant vies de formació no formal poden obtenir una certificació que els permetrà obtenir, segons cada cas, un Certificat de Professionalitat, un títol de Formació Professional o ambdós, previ complement de formació si s’escau. L’oportunitat que ofereixen els processos d’acreditació de competències és, precisament, la de demostrar i certificar els seus coneixements i la seva experiència professional, millorant la qualificació del capital humà i augmentant la competitivitat de les empreses.
Així doncs, es tracta d’una via que permet a les persones treballadores que durant anys han desenvolupat una professió, però que no tenen cap titulació oficial, que puguin accedir-hi acreditant les competències adquirides i posant en valor la seva experiència professional. En aquest sentit, l’acreditació de competències contribueix a una millor qualificació de les persones professionals de cada sector.
En l’àmbit de la Generalitat de Catalunya, aquest procediment s’anomena “Avaluació i Acreditació de Competències Professionals”, i està impulsat per l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya (Agència FPCAT), i des del mes de febrer constitueix un servei obert i permanent per reconèixer i acreditar la totalitat d’unitats de competència del “Catàleg Nacional de les Qualificacions Professionals”, incloses en l’oferta formativa de formació professional de Catalunya.
Què li aporta a l’empresa l’acreditació de competències?
A més de la millora professional de l’equip humà que el procés comporta, cal destacar-ne les fortaleses següents:
- Augmentar la competitivitat i professionalització de l’empresa.
- Acreditar a les persones per a operar amb una certificació oficial (Certificat de Professionalitat i/o títol de Formació Professional).
- Garantir un servei professional de qualitat.
- Identificar el talent de l’empresa i millorar l’organització interna, adequant els perfils més adients a cada lloc de treball.
- Incrementar la motivació de les persones que treballen a l’empresa gràcies al reconeixement de les seves capacitats.
- Adaptar el pla de formació a les competències requerides en cada moment.
- Transitar, si escau, cap a la regulació de la professió.
El procés, per tant, es presenta com una oportunitat de millora per al futur i la competitivitat del mercat de treball, a través del foment de la qualificació de persones i empreses.
Tanmateix, si bé es tracta d’un procés poc conegut, no es tracta d’un procés nou sinó, en tot cas, en procés de renovació i millora, amb l’objectiu d’arribar a qualificar a totes les persones que per motius diversos no van cursar la formació corresponent però que els anys d’experiència i la formació que poden haver cursat els avala per acreditar una qualificació.
Parlem principalment de persones treballadores a les que hem de facilitar al màxim l’accés a aquest recurs. És per això que en el seu desplegament és imprescindible comptar amb el teixit associatiu, els gremis i associacions, que, a més de comptar amb experiència consolidada en l’impuls de la major part de processos d’acreditació que s’han vingut desenvolupant fins a la data, compten amb el coneixement de les necessitats del sector i garanteixen que arribi a totes les persones treballadores del sector.
Si realment creiem en l’acreditació de competències com a eina per a la millora de la qualificació de les persones i volem que funcioni, hem de reconèixer als gremis i associacions el paper que els correspon en aquest procés
En aquest sentit, els gremis i associacions han de mantenir el paper que han vingut portant fins ara, com a impulsors dels processos d’acreditació i interlocutors amb els sectors productius. El model d’acreditació català ha de comptar doncs amb el món associatiu que tant caracteritza Catalunya, amb un paper actiu en el els processos dels seus sectors, aportant els professionals per a les comissions avaluadores (assessors i avaluadors), tant a nivell quantitatiu com qualitatiu. Però no només això, sinó que també aportant a les persones treballadores amb necessitat d’acreditació.
Això implica que si realment creiem en l’acreditació de competències com a eina per a la millora de la qualificació de les persones i volem que funcioni, hem de reconèixer als gremis i associacions el paper que els correspon en l’acreditació de competències, i per tant amb un paper actiu en la planificació, la coordinació i l’execució de l’acreditació de competències. És una molt bona oportunitat per donar-los el seu espai, amb la voluntat de sumar i aportar valor i qualitat a l’acreditació de competències. Un paper al món associatiu esdevé clau, ha de ser impulsor. Només així sumarem acreditació i multiplicarem qualificació.