“Teníem la voluntat de crear alguna cosa real, no pas de realitzar un treball de final del cicle una mica més llarg que els altres, una tasca acadèmica. Si només fem això, entenem que la formació que donem als alumnes es queda curta. I se’ns va ocórrer que si fèiem un producte o un servei que fos real, aproparíem els alumnes als problemes reals: trobar proveïdors, pensar una estratègia comercial per col·locar el producte…” A partir d’aquesta reflexió va ser com el curs passat va néixer la beguda energètica Dynamic en el si del CFGS d’Administració i Finances de l’Institut Esteve Terradas de Cornellà de Llobregat, i enguany una beguda isotònica i un hijab esportiu, ambdós amb la marca esportiva Lynx. Tot, seguint la voluntat del propi alumnat.
El professor Lluís del Castillo reflexiona: “Una cosa que no es tracta molt a les aules és el fracàs, o que les coses no surtin com planifiquis. Per exemple, per la crisi logística de l’any passat, tots els proveïdors que trobàvem primer ens deien que sí, després que no… després que havíem de realitzar una comanda immensa… Tot això ens va fer adonar que no tot sempre surt bé, que ni el propi professor no ho pot controlar tot, com de fet passa a les empreses reals.”
La iniciativa va sorgir en el si del mòdol ‘projecte’ del CFGS d’Administració i Finances, conjuntament amb els d’Assistència a Direcció, de 230 hores de durada. “Vam fer una pluja d’idees pensant en quin producte voldríem. Samarretes les vam descartar de seguida… i vam acabar arribant a aquests resultats. Tot s’ha decidit per votació. De fet, a la votació del logotip hi van participar 101 persones!”, ressalta. I és que els productes, a més, han implicat alumnat d’altres centres, com l’institut Antoni Algueró de Sant Just Desvern, l’institut Provençana de l’Hospitalet, i l’EMT de Granollers, en un projecte intercentres i intercicles.
La beguda isotònica -de maduixa, homologada i habilitada pel seu consum, complint els requeriments d’etiquetatge, tant d’ingredients com d’informació al consumidor- ara es troba en la seva fase comercial. “Hi ha alumnes que van començar amb molta energia, dient que farien això i allò per vendre les llaunes, i ara pensen que potser no en vendran tantes. Es troben amb gent que diu que no té canvi, d’altres clients que només hi són al matí i que ells no poden anar-hi perquè són a classe… Però és que aquest és el dia a dia de l’empresa, i s’hi troben de debò”, recalca. Alhora, hi afegeix: “També n’hi ha que diuen que l’experiència els ha agradat molt i que voldran crear una empresa.”
De fet, de la promoció de l’any passat, una desena d’alumnes han acabat anant a la Universitat, per estudiar-hi ADE o Econòmiques; nou més han aprofitat per cursar l’altre cicle –o bé Administració i Finances, o bé Assistència a Direcció– en tan sols un any, en la modalitat 3×2; i cinc més han estat contractats a l’empresa en què feien les pràctiques. També n’hi ha un grapat els quals l’institut els ha perdut la pista.
“Veuen els topants que hi ha a l’empresa”
Entre les tasques de la fase comercial actual, els alumnes tenien l’objectiu de trobar algun col·laborador -algun club, gimnàs, grup de dansa…- que volgués ser patrocinat per la beguda, aplicant una de les estratègies de màrqueting més utilitzades per les grans marques comercials. Alhora, aquest dijous van visitar l’equip d’Urgències de l’Hospital de Viladecans per lliurar-los un lot de begudes, en el que seria una acció de Responsabilitat Social Corporativa (RSC).
Els hijabs esportius de lycra es començaran a distribuir aviat, també sota el paraigües de la marca Lynx. “La idea va sorgir perquè un 10% de l’alumnat eren noies musulmanes que no podien fer esport, i van proposar aquesta idea. Hem adaptat un model d’una gran marca, i la producció l’ha fet la Xarxa de Dones Cosidores de Barcelona”, exposa.
“Més enllà del curt termini, veuen directament els topants que hi ha a l’hora de muntar una empresa, i això creiem que és molt positiu per a un Cicle Formatiu de Grau Superior”, conclou Del Castillo. La iniciativa, de fet, va merèixer un dels Premis FPCAT del 2020.