Si ens situem a l’any 2014, en un entorn de grans canvis econòmics i socials, i amb unes elevades taxes d’atur juvenil, la Formació Professional ja es llavors dibuixava com una eina cada vegada més rellevant per tal de promoure una qualificació professional adequada als reptes existents, i amb un paper determinant en la inserció laboral dels joves. El Pla d’Actuació Municipal (PAM) 2011-2015 de l’Ajuntament de Barcelona contemplava diverses mesures que anaven en aquesta direcció i que, en especial, s’encaminaven a fomentar la relació entre empreses i centres d’FP. En concret, es feia una aposta clara per afavorir la realització de les diferents tipologies de pràctiques a les empreses. I és en aquest context quan, el juliol d’aquell any, l’ajuntament va establir una mesura de govern per impulsar l’FP Dual, entesa com el procés educatiu compartit que reforça més el vincle entre els centres d’FP i, en aquest cas, l’Ajuntament de Barcelona, que passava a assumir un rol clar “d’empresa formadora”.
Però aquest camí no començava de zero. Quan a Catalunya l’any 2012 es va tenir el marc normatiu per a desenvolupar l’FP Dual, l’Institut Municipal d’Educació, amb les Escoles Bressol Municipals, va ser el primer àmbit de l’Ajuntament on ja el curs 2013-14 van començar-hi 60 persones en pràctiques. En el present curs 2022-23, en són 103 les alumnes que fan pràctiques a les 103 Escoles Bressol; totes són alhora centres educatius i centres formatius. La inserció laboral fins ara ha estat del 70%.
La formació dual de l’Ajuntament de Barcelona és un referent a tot el sector públic i ha esdevingut el projecte en dual més gran d’Espanya
La formació dual de l’Ajuntament de Barcelona és un referent a tot el sector públic i ha esdevingut, amb tota probabilitat, el projecte en dual més gran d’Espanya tant de l’àmbit públic com privat. Actualment, a més de les Escoles Bressol, l’Ajuntament de Barcelona acull alumnat en dual a les diferents dependències municipals: districtes, Instituts Municipals, gerències, etc. També al Consorci d’Educació de Barcelona, Barcelona Activa, Fundació BCN Formació Professional… I es treballa en anar impulsant aquest model “d’acceleradora” a tot el “grup corporatiu”: Barcelona Serveis Municipals, Agència de Salut Pública… El total d’alumnes en dual pel curs 2022-23 ja és de 285, abastant una gran part d’especialitats: gestió administrativa, administració i finances, jardineria i floristeria, màrqueting i publicitat, integració social… fins arribar a 21 famílies professionals.
Els ajuntaments no tenen una competència específica en educació, però sí que tenen un paper rellevant en contribuir a impulsar-la. I, per la seva proximitat al territori, en fer de pont entre l’educació i l’entorn contribuint a generar ocupació. La nova Llei de Formació Professional, on tota la formació està plantejada en aquest format, ens posa davant un repte que tota l’experiència, i resultats acumulats, fa que l’Ajuntament de Barcelona no en pugui quedar al marge.
El dimarts 11 d’octubre, al Saló de Cent s’hi va fer un acte de reconeixement a totes les organitzacions que fan possible aquest procés: els 24 centres d’FP que formen part del conveni, l’àrea de Gerència de Persones i Desenvolupament de Persones de l’Ajuntament, el Consorci d’Educació de Barcelona, i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Amb una menció especial a les Escoles Bressol Municipals com a embrió de tot el procés.
1 comentari
Grinyola i molt becaris vs. qualitat.
Explique bé les pràctiques i la qualitat.
La meva capacitat d’entendre és minsa i baixant.