Amb la publicació de la resolució PRE/2409/2022 de 25 de juliol es tanca, després d’un llarg debat sobre la base de la concertació social i el beneplàcit del Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya, l’acord adoptat per la Comissió Rectora del Sistema de Formació i Qualificació Professional en relació amb la classificació dels sectors de formació prioritaris de Catalunya (Sectors FPCAT).
Aquesta classificació de l’activitat productiva a Catalunya en 10 sectors també assigna les famílies professionals del sistema educatiu, establint un vincle entre el sector productiu i formatiu amb la finalitat, entre altres, d’ajustar l’oferta de formació a la demanda del mercat laboral.
Paral·lelament, en el plenari del Consell de Formació i Qualificacions Professionals de Catalunya (Consell FPCAT) de juny del 2023 es formalitzaria la constitució d’aquests consells sectorials del Sistema FPCAT, quedant integrats en el mateix Consell.
Durant les negociacions, alguns membres del Consell FPCAT van analitzar els components i constitució dels consells sectorials i es va constatar que queden fora representants d’activitats econòmiques afins als diferents Sectors FPCAT i que és convenient que participin en els mateixos des del seu inici. D’aquí, que s’ha de crear la figura d'”adscrit” de manera que es faciliti, d’una banda, la seva identificació en el sector FPCAT corresponent i per una altra, la seva aportació i complicitat des de l’inici.
La creació i constitució dels Sectors FPCAT -una vella aspiració- constitueix un element clau en la prospectiva, ja que són coneixedors directes de les necessitats de les empreses respecte del capital humà: les necessitats de competències professionals per desenvolupar un determinat treball i, com a conseqüència, sobre la formació necessària present i futura en els sectors productius.
Però també esdevenen cabdals, entre d’altres factors, per impulsar i canalitzar les necessitats d’acreditació de competències i la formació i en la mateixa línia respecte a l’FP dual, especialment a les pimes.
Tot i que, per llei, són consultius, és evident que les seves aportacions al sistema han de constituir una prioritat en la presa de decisió gairebé amb caràcter executiu.
El passat 6 d’octubre va tenir lloc al Word Trade Center de Barcelona la I Conferència de Prospectiva, i que va propiciar la primera sessió de Treball dels sectors FPCAT. Cal ressaltar, d’una banda, l’èxit de participació, així com els debats sostinguts pels participants de tots i cadascun dels sectors, realitzant aportacions molt positives respecte a l’informe general de Prospectiva.
Arribats a aquest punt, és evident que s’ha creat una expectativa respecte als Sectors FPCAT, com també ho és la seva imprescindible participació en el sistema, per tant, serà clau la dinamització dels mateixos de manera que l’expectativa creada es consolidi, perquè cas contrari apareixerà el descoratjament i abandó, situació que el sistema de formació professional català no es pot permetre.
Amb la constitució dels sectors FPCAT queden establerts els òrgans de govern i consulta que preveia la Llei 10/2015 de Formació i Qualificació professionals. Des de la Comissió Rectora cal assegurar que disposin dels recursos i mitjans necessaris, que els permeti complir amb eficiència les funcions que els atorga aquesta mateixa llei.