Tothom té clar que per accedir a tal grau universitari necessites tal nota, i que per accedir al mateix grau en una altra Universitat, en necessites tal altra. Aquesta guia serveix per orientar el futur alumnat cap a uns centres o uns altres, cap a unes carreres o unes altres. Però l’alumnat d’FP anava a cegues: dos coneguts de municipis diferents podien triar el mateix grau de Cures Auxiliars d’Infermeria, per exemple, i el que tenia millor nota no entrava al seu centre, mentre que el que tenia una nota més baixa sí que aconseguia plaça al seu institut. Ara, el Departament d’Educació i Formació Professional hi ha posat remei, amb un cercador en línia de notes de tall de cicles formatius, tant de grau mitjà com de grau superior. “Es tracta d’una de les mesures que ha de permetre millorar l’accés i l’assignació a la formació professional pel curs 2025-2026”, assevera.
El cercador permet trobar quina va ser la nota de tall en l’accés a cicles formatius el curs 2024-2025, pel que pot servir de referència a l’alumnat interessat per cursar un cicle formatiu a partir de setembre. La informació es pot filtrar per via d’accés i prioritat, territori, cicle, torn i centre d’FP. Cures Auxiliars d’Infermeria és, any rere any, el CFGM més demanat. Així, per exemple, la nota de tall a l’institut Joan Oró de Martorell va ser l’any passat d’un 7,28, mentre que al Camps Blancs de Sant Boi va ser d’un 6. Si un alumne de Pallejà té un 6,5, de cara a la preinscripció podria triar l’institut santboienc en primera opció, per intentar tenir més opcions de plaça.

Aquesta nova eina, de retruc, “també servirà als orientadors i orientadores dels centres educatius com una eina més per prestar el seu assessorament i acompanyament a l’alumnat i a les famílies”, assegura el Departament. Per ara, es pot visualitzar el cercador de graus mitjans, i el de graus superiors estarà disponible aviat.
La informació que es pot trobar en aquest cercador també “permetrà una tria més reflexionada, ajustar els interessos de l’alumnat a l’oferta i millorar l’assignació de places en el procés de preinscripció”, ja que “l’exploració d’alternatives pot ser un element fonamental per trobar opcions similars a la desitjada, en cicles formatius i centres afins, per tal de garantir l’èxit educatiu i professional”.