Més de 1.200 formadors per a l’ocupació, tutors i tutors d’empresa vinculats al Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, al Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) i a Barcelona Activa, i fins i tot personal docent de graus d’FP Inicial, han completat algun dels múltiples cursos on line que des de l’abril ofereix la nova plataforma Forma’t per formar, posada en marxa pel propi Consorci i pel SOC. La plataforma facilita que tots ells puguin actualitzar els seus coneixements de manera autònoma, seguint el seu propi ritme de treball, sense haver de seguir uns terminis o horaris concrets, ja que la gran majoria compaginen la seva activitat professional amb la impartició de la formació.
“Tu pots ser molt bon soldador o enginyer, però fer classes on line requereix unes qualitats especials per aconseguir que l’alumne segueixi. Mitjançant la plataforma Forma’t per formar, aquests professionals que imparteixen formació per a l’ocupació poden millorar aquelles competències que els falten i això redunda en una millora de la classe”, explica la directora del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, Ariadna Rectoret. Dels 17 cursos disponibles, de fet, el que ha captat una major atenció de forma molt majoritària ha estat el de “dinamització de la formació on line“. Completen el podi els cursos “avaluació per competències professionals” i “motivar i formar”. D’altres cursos que també s’hi poden trobar són “Motivació i formació”, “Seguiment de la Qualitat”, “Adaptabilitat” o “Tutorització a empreses i entitats”, entre d’altres.
Els cursos consten de diverses píndoles informatives, d’entre 8 i 20 hores de durada totals, en funció de cada curs. L’alumnat hi veu vídeos, hi completa testos, hi realitza activitats de reflexió…, tot plegat amb l’acompanyament d’un assistent virtual que els resol dubtes. “La intenció és que els cursos es puguin fer en poques sessions”, exposa Rectoret. “Tant és útil per als formadors que ja fa temps que són dins del sistema com per als que s’hi incorporen, perquè així poden tenir una crossa metodològica estructurada. Tots ells poden fer un autoaprenentatge guiat, sense limitació horària, i amb una inversió relativament curta de temps per part seva”, recalca.
El perfil dels 1.200 formadors que ha completat algun dels cursos de Forma’t per formar és majoritàriament femení (un 65%) i situat majoritàriament en la franja d’edat dels 35-50 anys (60%). Un 97,5% asseveren que els continguts oferts s’ajustaven a allò que esperaven, i un 97% afirmen que els ajudarà en la seva tasca docent, exposa el subdirector de Programes de Formació del Consorci, Àlex Lobaco. “Ens trobem amb usuaris que han completat fins a 10 cursos!”, s’exclama.
Resposta a una necessitat formativa
El recurs, gratuït, es va concebre abans de la pandèmia, per bé que ara s’ha demostrat encara de major utilitat. “Per exemple, un enginyer que està impartint formació d’indústira… Ben difícil ho tenia per desplaçar-se on fos per seguir un curs. I la manera que vam trobar per oferir-li aquest recurs era digitalment”, exposa Rectoret. “I ara tot plegat ha coincidit amb la Covid, els confinaments i l’extensió de les eines formatives en línia”, hi afegeix.
Les entitats col·laboradores del Consorci que imparteixen els cursos d’FP per a l’Ocupació (FPO) –gremis, associacions empresarials, fundacions, empreses, entitats sense ànim de lucre…– es trobaven fins ara amb el fet que la Generalitat reclamava al seu professorat que es reciclés, sobretot en termes pedagògics. “Demanàvem que els formadors es preparessin i es reciclessin constantment, i d’aquí va ser d’on va sorgir la plataforma. Les entitats es queixaven que els formadors no tenien recursos a l’abast per reciclar-se, ja que compaginen les seves feines amb la tasca formativa… I així se’ls dóna resposta”, concreta.
“És una eina molt pràctica, centrada en desenvolupar unes determinades competències a través de l’autoaprenentatge”, exposa. De l’abril ençà, de fet, el creixement de l’ús de Forma’t per formar ha estat exponencial. “Fins ara, la plataforma estava molt enfocada a la formació per a l’ocupació, tot i que també hem detectat que s’hi ha inscrit professorat d’FP Inicial. I ara hi incorporem també l’orientació per a treballadors en actiu. I això farà que el seu interès i utilitat augmentin encara més”, pronostica Lobaco.
El fet de cursar aquesta formació, però, no serveix als formadors per acreditar unes o altres competències, recalquen ambdós. “Aquesta formació no acredita. És una eina d’actualització de la gent que ja tenim dins del sistema. Per a qui vol entrar-hi ja hi ha un certificat de professionalitat que qualifica per ser formador d’FPO”, exposen. “Aquesta plataforma tanca la roda dels agents de la FPO: institucions, entitats de formació, formadors i formadores, treballadors i treballadores, i empreses”, conclou Rectoret.