La taxa d’abandonament prematur de l’FP Dual a Alemanya és del 25,8%. Un de cada quatre estudiants que inicien la formació dual l’acaba abandonant. I si bé hi ha motius tant individuals com d’atribuïbles al centre formatiu, també n’hi ha molts d’atribuïbles a l’empresa on l’alumnat hi cursa la formació dual, segons que ha determinat en un estudi quantitatiu la professora de la Universitat de Mannheim Viola Deutscher, que dimarts va cloure les II Jornades OrientaFP “Abandonament i dificultats en les transicions a l’FP”. Deutscher classifica els motius d’abandonament en set grans àrees, essent el salari una de les més preeminents: “Si pagues poc, augmenten les probabilitats d’abandonament per part de l’alumne. Els estudis qualitatius tendeixen a dir que el salari no importa, però la nostra investigació demostra que sí. Els diners són un símbol d’apreci per part de l’empresa. I si et paga poc, és que t’aprecia poc.”
Deutscher va exposar que l’alumnat d’FP Dual a Alemanya rep un salari mínim d’uns 500€, per bé que “l’empresa pot escollir pagar-los més, i n’hi ha que els paguen 2.000€ mensuals”. Les taxes d’abandonament en uns o altres camps és també diferent, va apuntar. En el ram de l’hostaleria, se situa a l’entorn del 60%, mentre que en d’altres sectors molt més ben pagats, l’abandonament és de tan sols el 5%. “La gent no és conscient que els diners afecten, però després d’investigar els motius de l’abandonament, veiem que sí”, va ressaltar.
Experta en educació empresarial en l’àrea de desenvolupament de competències i qualitat de la formació, Deutscher arriba a la conclusió que “no només hi ha ‘culpabilitat’ en l’individu en els motius de l’abandonament escolar, sinó que els factors sistèmics també hi influeixen”.
Un altre factor que explica el 25,8% d’abandonament de l’FP Dual alemany és “la mala auto-percepció del propi nivell professional”, entès com aquell alumnat que “o bé no reben inputs de la feina que fan, o bé només reben inputs negatius, això impacta en la seva autoestima”. És a dir, l’acompanyament professional és clau en l’FP Dual. “No estem parlant de gent que tingui un baix nivell, però ells sí que ho veuen així, perquè no reben prou feedback positiu”, va ressaltar.
D’altres motius que augmenten les probabilitats de penjar els estudis, en aquest cas atribuïbles a l’àmbit personal, són el baix nivell educatiu del propi alumne, el fet que tingui algun problema d’aprenentatge o bé que hi hagi barreres lingüístiques que no pugui superar.
Finalment, dos altres motius que expliquen per què l’alumnat abandona l’FP Dual són, d’una banda, el gènere: “Qui es troba en la minoria té més possibilitats d’abandonament, ja sigui una dona en l’àmbit de la construcció, ja sigui un home a llar d’infants. El gènere juga un rol ambivalent, hem detectat.” D’altra banda, un últim factor de sortida del sistema es troba en el fet de si l’alumne ha triat realment aquells estudis o bé l’han forçat a cursar-los: “En aquest segon cas, hi ha més possibilitats que els abandoni.”