L’European Skills Index (CEDEFOP, Centre Europeu de Desenvolupament de la Formació Professional), situa Espanya entre les 3 últimes posicions del rànquing comunitari en termes de competències desenvolupades i assolides per les persones a través de la formació, i la seva correspondència efectiva amb les necessitats competencials del mercat de treball (la seva activació).
Això es manifesta en un desajust entre l’oferta i la demanda, el qual inclou atur i llocs de treball vacants, així com els efectes de la infrautilització de les competències adquirides a través de la formació en el lloc de treball i la frustració de les persones.
Es tracta d’un tema rellevant que afecta el sistema de Formació Professional, en totes les seves modalitats: inicial, ocupacional i contínua. Aquest fet impacta sobre el nostre teixit productiu i obliga a crear un sistema que situï les necessitats de les empreses en l’origen i el destí de les polítiques de formació.
L’element que ha de facilitar l’encaix entre l’oferta i la demanda ha de ser l’orientació professional, la qual ha d’actuar com a porta natural d’entrada a qualsevol acció de formació i qualificació professional. Cal situar les necessitats de les persones en el centre del sistema, tenint en compte els seus interessos, capacitats i potencial, tot oferint els instruments més adients perquè assoleixin els millors resultats possibles.
La realitat, però, és que no disposem de dades sistematitzades que ens permetin predir amb precisió les necessitats futures del mercat de treball. De fet, ni tan sols disposem d’una eina que integri les necessitats actuals en la seva globalitat, és a dir, que integri les tendències de contractació amb les posicions vacants i previstes en el curt termini per part de tot el teixit empresarial del nostre territori, i em refereixo especialment a les necessitats de les pimes, les quals generen el 70% de l’ocupació a Catalunya.
Aquesta és una de les raons per les quals la Comissió Rectora del Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya va acordar establir els criteris generals del model català de prospecció de necessitats de formació i qualificació professionals, amb l’objectiu d’impulsar-lo a partir d’una visió integrada. Així, la prospecció ha de constituir l’eina a través de la qual s’identifiquen i analitzen les necessitats del mercat de treball, per permetre vincular aquestes necessitats amb la presa de decisions en matèria de Formació Professional.
El propòsit de l’FP ha de ser el desenvolupament de les competències professionals de les persones al llarg de la vida, per adequar aquestes competències a les necessitats estratègiques de país i del mercat de treball.