L’ecosistema català de la Formació Professional va viure aquest dimecres la seva festa anual d’autoafirmació, en l’acte de lliurament dels Premis FPCAT. “Aquest és un reconeixement conjunt que ho estem fent molt bé. Molts cops només posem l’accent en allò que ens queda per fer, i en l’FP ens queda per fer, però també és evident que fem moltes coses bé. I ressaltar-ho és un estímul de cara a la resta, perquè una bona pràctica, el que fa és marcar el camí a la resta”, va asseverar el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. Durant l’acte es van premiar nou centres formatius, empreses i entitats, així com quatre trajectòries individuals.
Al seu torn, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, va ressaltar la importància de l’FP al llarg de la vida laboral de qualsevol ciutadà: “Hem d’entendre l’FP d’una manera holística, al llarg de tota la nostra vida, com una eina important per mantenir-se amb garanties dins del mercat laboral. Estem vivint canvis tectònics, que afecten 300 vegades més persones i van 10 vegades més ràpid que la I Revolució Industrial. I entre tots plegats hem de ser capaços de generar les eines suficients com perquè tothom pugui participar en la transformació del model productiu de Catalunya.”
La cerimònia de lliurament dels guardons va tenir lloc al recinte Espai Àgora del Museu Agbar de les Aigües, en tant que empresa premiada en l’edició anterior. Llavors, el CEO de l’empresa, Manuel Cermerón, ja va ressaltar l’esforç durant la pandèmia del personal de l’empresa format en FP: “Cal reconèixer els empleats del sector de l’aigua, que van estar permanentment garantint que cada cop que obríem l’aixeta, rajava aigua en perfectes condicions, que van estar vivint a les plantes de tractament durant dos mesos per garantir que no li faltava aigua a aquest país.” Aquest dimecres, Cermerón va aprofitar per reivindicar el lideratge d’Agbar en l’FP Dual: “Vam començar a aplicar-la ja el 2012, quan ningú no en parlava.”
Relació de premiats
Bones pràctiques a les trajectòries individuals
Eugenio Alejandre Moreno
Des de la construcció de l’institut Esteve Terradas i Illa, el curs 1975-76, l’Eugenio Alejandre Moreno sempre ha estat vinculat al centre, primer com a alumne (del 1975 al 1980) i després com a professor (a partir del 1984). Ha ocupat diferents càrrecs al centre com el d’administrador, cap d’estudis d’FP i cap del Departament d’Administració d’Empreses. En tots ells ha tingut una trajectòria vital i professional exemplar.
Com a professor va iniciar una transformació del centre controlada, però sense pausa, que ha portat l’Esteve Terradas i Illa a esdevenir un dels referents de la comarca del Baix Llobregat i de tota Catalunya en aspectes com la gestió de la qualitat i la millora continua i la Formació DUAL. En aquests dos àmbits, Qualitat i DUAL, Alejandre ha tingut un paper decisiu ja que ha estat part de l’equip impulsor del sistema actual de gestió, i també membre de la comissió del primer acord de la regió per a la Formació DUAL.
Montse Sala Domènech
Com a responsable del Banc Integrat de Dades del Consell General de Cambres de Comerç de Catalunya, la Montse Sala Domènech ha pilotat les successives versions i millores d’aquest Banc en estreta col·laboració entre el Departament d’Educació i el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), els serveis de desenvolupament TIC, els centres, les empreses col·laboradores i altres usuaris. Ha atès les demandes dels usuaris i de nombrosos científics que han demanat dades per a portar a terme els seus estudis. Sota la seva direcció s’han formulat més d’un milió de convenis.
Conjuntament amb l’equip TIC i la col·laboració d’Educació i del SOC, ha integrat en un únic aplicatiu les pràctiques i estades formatives del sistema d’ ocupació i formació continua i l’inicial. La creació d’aquesta aplicació ha estat una de les primeres accions d’integració de l’àmbit educatiu i de l’àmbit per a l’ocupació en el marc del Sistema FPCAT.
Ferran Castrillo Rey
Al llarg de la seva vida laboral, sempre associada a l’FP, i especialment els anys que ha estat cap de Servei de Programes de Foment dels Ensenyaments Professionals del Departament d’Educació, Ferran Castrillo Rey ha treballat en multitud de programes d’impuls de l’FP. Destaca la implantació del programa experimental de la reforma educativa (els mòduls professionals) i el posterior desplegament dels cicles formatius de la LOGSE.
Ha estat la persona que va iniciar el procediment d’assessorament i reconeixement de l’experiència professional, així com els procediments d’acreditació de competències als instituts d’FP.
Durant la seva etapa al Departament d’Educació s’han establert més de 250 convenis amb empreses i entitats per augmentar el valor de l’FP a Catalunya.
Bones pràctiques als centres formatius
Institut Escola del Treball de Lleida
El centre aposta en tot moment per la introducció de noves metodologies que millorin les competències professionals de l’alumnat. A tal efecte, des del curs 2016-2017 s’imparteix el CFGS d’Energies Renovables íntegrament dissenyat amb la metodologia ABP (Aprenentatge basat en projectes). L’equip docent d’aquest cicle formatiu ha pilotat l’experiència i l’ha compartit amb la resta de famílies professionals per tal que el professorat d’aquestes puguin implementar la metodologia en altres estudis.
L’aprenentatge basat en projectes consisteix a dissenyar i organitzar el cicle formatiu per treballar-lo íntegrament per projectes, de manera transversal. A tal efecte, l’organització tradicional per mòduls professionals desapareix i els continguts i activitats es dissenyen per part de l’equip docent en la seva totalitat en diferents projectes al llarg del curs. L’avaluació de cada projecte inclou una memòria tècnica i una defensa oral davant un grup d’experts format per l’equip docent i persones avaluadores externes al centre. L’aprenentatge col·laboratiu i el treball en equip són imprescindibles per dur a terme els projectes. L’aposta per l’APB està provocant també altres canvis: les aules són obertes i s’està substituint el mobiliari per tal que l’alumnat pugui treballar per equips en diferents agrupacions.
També cal destacar altres actuacions com la ‘roda del talent’, un programa adreçat a fomentar el talent emprenedor entre l’alumnat i professorat del centre; l’ID7 (Iniciatives pel Desenvolupament dels Serveis de l’Escola del Treball IDSET-ID7), que coordina la participació a les xarxes EmprenFP, InnovaFP, Dual, EmpresaFP, Activafp i també participa l’àrea de Comunicació; i els cicles en dual, on les empreses participen en la formació de l’alumnat.
Escola de pastors i pastores de Catalunya
L’Escola de pastors i pastores de Catalunya és una formació consolidada després de 14 anys d’experiència i funcionament. Gràcies al model de l’escola, basat en l’agroecologia, s’està consolidant un nou model de pagesia a Catalunya. La formació compta amb experts i expertes de cada àmbit formatiu per a impartir les classes de teoria. Fet que, a banda d’aportar una gran qualitat a la formació, també permet a l’alumnat a enxarxar-se des del primer moment amb els professionals del sector amb qui acabaran interactuant quan s’instal·lin.
Igualment, les pràctiques són en finques en actiu. Amb pagesos i pageses que col·laboren amb l’escola des de fa temps i que són capaces de compartir el seu coneixement i cedir responsabilitats a l’alumnat perquè aquest guanyi experiència i autonomia sobre el terreny. Les finques ramaderes que acullen pràctiques esdevenen, doncs, en aules.
El centre participa en diversos projectes nacionals i internacionals i cada any s’incorporen novetats a la formació amb els aprenentatges que s’obtenen d’altres experiències o entitats. Es tracta d’una formació viva.
En aquest sentit, la formació està en permanent revisió i canvi, que canvia en base a les valoracions de l’alumnat, les aportacions de formadors i formadores i la pròpia experiència de l’entitat.
Escola Joviat – Manresa
L’estructura del centre facilita la cultura innovadora a tota l’FP. En aquest sentit, treballa amb la metodologia d’Innovació Oberta, que té com a principal punt de partida empatitzar amb les persones per saber quines necessitats reals tenen. Sobre aquesta base s’identifiquen reptes i s’ideen nous projectes pilot, els quals s’avaluen per tal que es converteixin en projectes que realment impactin aportant valor a la societat. En relació amb l’emprenedoria es treballa amb reptes reals que llancen les empreses col·laboradores.
Alguns exemples de projectes pedagògics innovadors són: Espurna (aprenentatge significatiu amb casos reals amb agents externs, amb la metodologia design thinking); Nutrialth3D (treball de recerca per a l’elaboració de receptes amb impressora 3D per a persones amb problemes de disfàgia); Vi i cervesa (aprenentatge vivencial amb el procés d’exploració, ideació, elaboració, promoció i etiquetatge d’una cervesa i un vi, juntament amb un celler i una cervesera de proximitat); simulació en el cicle d’Emergències Sanitàries i l’ABP en Cures Auxiliars d’Infermeria i Higiene Bucodental, i projecte “Benestar” d’acondiciament físic per a persones de l’equip humà del centre.
Escola Pia Santa Anna – Mataró
La vinculació del centre amb la formació té referències que es remunten al segle XVIII i XIX amb cursos en àmbits com la nàutica i l’aritmètica comercial, respectivament. La Formació Professional com a tal té els seus inicis el curs 1973-1974 amb els estudis d’FPI d’administració. Amb la incorporació de l’FPI i FPII es van incorporant, durant els cursos següents, altres estudis com els de secretariat, electricitat i electrònica, o auxiliar en cultius intensius i hortofructicultura, entre d’altres. Així mateix, a partir de l’any 1988 s’implanten els mòduls al centre i amb ells noves especialitats d’auxiliar en administració, programació en informàtica de gestió, recepció i serveis turístics, o delineació industrial, entre d’altres. L’any 1990, s’incorpora el programa SEFED de Simulació d’Empreses amb Finalitats Educatives. A partir del 1996, comencen els cicles formatius. També cal destacar que a partir del 1997 s’incorporen a l’escola els Programes de Garantia Social (PGS) que evolucionaran posteriorment en els Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) fins als actuals Programes de Formació i Inserció (PFI).
En l’àmbit de la FPO s’inicia la trajectòria a partir del curs 1998 i un any més tard s’incorpora altra formació no reglada, principalment en l’àmbit esportiu, i la preparació de la prova d’accés la qual evoluciona a la certificació com a Escola d’Adults que es disposa actualment.
Actualment l’escola ofereix Programes de Formació Inserció (PFI), Cicles formatius de Grau Mitjà i Cicles formatius de Grau. Des del 2015 tots els cicles formatius de grau superior incorporen la modalitat de formació professional DUAL per facilitar la incorporació laboral de l’alumnat, i fomentar a la vegada un procés d’aprenentatge compartit entre estudiant, escola i empresa.
Bones pràctiques a les empreses i altres entitats
Kriter Software, SL
Kriter Software, SL va ser fundada l’any 1989, i des de llavors, sempre ha estat una empresa que ha apostat per la innovació i la millora dels processos productius de les empreses. El sector informàtic canvia molt ràpidament i requereix sempre està en formació i adquisició de nous coneixements.
El curs 2018-2019 van iniciar una col·laboració amb els instituts del territori per incorporar la formació DUAL de la família d’Informàtica. Des d’aleshores s’han format a l’empresa 53 joves (8 noies i 45 nois) dels quals 13 ho han fet en format DUAL. Tot l’alumnat que ha participat amb les estades de pràctiques (FCT) ha tingut l’oportunitat de conèixer les principals eines i tendències del sector TIC, formar-se en elles i adquirir un grau de coneixement i innovació que els ha permès, en molts casos, inserir-se en startups, departaments TIC d’empreses de serveis tecnològic o en d’altres sectors productius.
Pere Cornellà, SAU
L’any 2000 Cafès Cornellà pren consciència de la necessitat de suplir la manca de formació professional en el seu sector i decideix implantar un mètode específic i una tècnica en la seva aplicació: el SIQ de Cafès Cornellà. Aquest Sistema Integral de Qualitat, s’integra en els negocis dels seus clients i els ajuda a obtenir la millor productivitat i qualitat. Consisteix en 4 elements: producte, formació a les persones treballadores, manteniment preventiu i control del rendiment del nombre de tasses per quilo de cafè torrat.
Així mateix, també decideix crear una escola de formació professional amb persones formadores professionals i experiència acreditada en docència. Disposa de dues aules de formació: una a Girona i l’altra a Barcelona, amb l’objectiu de fer-la més accessible territorialment. Amb aquesta aposta, s’ha aconseguit capacitar prop de 8.000 les persones treballadores del sector, a través de més de 10.000 cursos de formació especialitzada en barista, i s’ha fomentat el reconeixement social d’aquesta professió.
Des del 2013 col·labora amb diversos centres educatius del territori en la FP Dual i cicles formatius en l’àmbit de l’Electromecànica, Elaboració de Productes Alimentaris, Laboratori Anàlisis i Control de Qualitat, Processos de Qualitat en la Indústria Alimentària.
Corporació Alimentària de Guissona – bonÀrea Agrupa
L’empresa s’integra en el grup bonÀrea Agrupa, que compta amb una àmplia experiència en el sector agroalimentari. El grup bonÀrea Agrupa desenvolupa totes les activitats ramaderes, industrials i comercials necessàries per arribar al consumidor sense intermediaris.
La Corporació Alimentària de Guissona va ser de les primeres empreses en col·laborar amb el departament d’Educació en l’impuls de la formació dual, en col·laboració amb l’Institut de Guissona. Aquesta col·laboració es va iniciar el curs 2014-15, amb el cicle formatiu de grau superior de Processos i Qualitat en la Indústria Alimentària. L’acollida i desenvolupament del projecte va comptar en tot moment amb la participació fonamental de l’empresa, que va contribuir al disseny i determinació de la distribució curricular a implantar i de les activitats formatives que els alumnes desenvoluparien en l’estada en l’empresa.
Fundació Èxit
La Fundació Èxit és una ONG que va néixer l’any 2000 per reduir l’abandonament escolar prematur de joves en situació de vulnerabilitat social mitjançant projectes formatius innovadors i escalables, que aportin valor afegit a les empreses, potenciïn el treball en xarxa i promoguin la inserció laboral.
En aquest sentit, l’any 2008 es va posar en marxa el primer projecte de coaching social al país en el qual voluntaris d’empresa orientaven i motivaven les persones joves (estudiants del que ara serien els PFI) per evitar que abandonessin de forma prematura els estudis. L’any 2011, un any abans que s’aprovés la llei d’FP Dual a l’Estat espanyol, es va engegar el primer projecte d’FP Dual per a joves amb risc d’abandonament educatiu conjuntament amb el Departament d’Educació i l’empresa Desigual. Tres anys més tard, el 2014, es va consolidar el projecte amb la signatura del primer conveni d’FP Dual signat per una ONG (amb l’administració pública i una empresa) en tot l’Estat espanyol. El 2016 va guanyar en una UTE amb Fundació Adsis la licitació per gestionar el Centre de Noves Oportunitats del SOC de la ciutat de Barcelona, actiu encara a dia d’avui i que ha esdevingut referent d’innovació.
Finalment, l’any 2019 es va engegar un projecte d’FP Dual via contractes de formació i aprenentatge en el sector de la xapa i pintura (formacions via certificats de professionalitat). Aquesta experiència pilot es va agafar com a referència per la licitació que va publicar el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) el desembre de 2021.
Premi a la recerca en el camp de la Formació Professional
CaixaBank Dualiza
CaixaBank Dualiza fomenta l’FP dual, impulsa accions de valor per a l’FP en col·laboració amb institucions, centres educatius i empreses.
CaixaBank Dualiza promou la recerca i la innovació en l’FP a través d’una Unitat de Recerca i desenvolupament (Unitat I+D) que es materialitza en el Centre de Coneixement i Innovació a partir d’un coneixement útil, d’interès i innovador dels sistemes d’FP.
La recerca sobre l’FP catalana es desenvolupa en clau de competitivitat i sostenibilitat, integrant tant necessitats sectorials i empresarials com socials i sostenibles. Els estudis desenvolupats es realitzen a través de recerca col·laborativa com, per exemple, amb el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), la Fundació BCN FP, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Universitat Oberta de Catalunya.
Entre les seves actuacions, cal destacar el fet que aporta anàlisi d’avantguarda en temes estratègics per a l’FP catalana com, per exemple, sobre el sector sanitari i sociosanitari català en clau d’FP; ofereix dades i indicadors del sistema català d’FP amb un accés senzill i àgil a través de l’Observatori d’FP, i transfereix coneixement i divulga els resultats dels estudis en diferents àmbits de la societat catalana a través de jornades, webinars, dossiers, etc.
Bones pràctiques a la trajectòria individual de la persona usuària de centres d’FP
Mercè Juncosa Culillas
Mercè Juncosa Culillas va estudiar Traducció i Interpretació i va treballar com a office manager, organitzadora d’esdeveniments, gestionant projectes d’interiorisme i com a responsable de comunicació i atenció al client.
Amb més de 45 anys, li va costar reintegrar-se al món laboral i es va convertir en persona en situació d’atur de llarga dura. Va començar a plantejar-se donar un nou enfoc a la seva trajectòria professional, i l’autoocupació era el seu objectiu però el nou sector encara estava per definir.
Amb l’arribada del confinament de 2020, va dedicar més temps a la cura de les seves plantes i va començar un petit hort urbà a casa seva. Sempre li havien agradat les plantes i les flors i es va convertir en el seu “hobby”. El següent pas era convertir la seva afició en la seva professió.
Va a començar a buscar formació relacionada amb la jardineria o la floristeria i va trobar la informació del CIFO Santa Coloma, amb una llarga experiència i una amplia oferta formativa en el sector de la floristeria i la jardineria urbana.
Es va decantar per cursar el certificat de professionalitat d’Activitats de floristeria, de 440 hores de formació. El va cursar de maig a octubre de 2021 i al novembre del mateix any, va obrir un petit local al barri de Poble Nou de Barcelona, la floristeria La Marquesa. El negoci funciona tan bé que aquest ha ampliat la floristeria.