Quan un professor es jubila… on va a parar la seva expertesa? Es podria aprofitar aquest know how? El seu bagatge es podria traspassar d’alguna manera? El 2016, una sèrie de professors de centres d’FP públics bascos que s’acabaven de jubilar es van plantejar aquestes preguntes, i finalment van acabar fundant l’associació Zahar eta Gazte per anar-hi donant resposta. I el 2019, arran d’aquestes mateixes reflexions i inspirant-se en l’associació basca va néixer JubicatFP. El seu president, Antoni Martínez, explica: “L’orientació és el nostre gran cavall de batalla. Ara per ara, l’orientació és molt preocupant: de tota la demanda que hi ha d’FP, un 60% es concentren en 10 especialitats, que perfectament podríem enumerar any rere any. I des d’un inici ens vam marcar que començaríem per aquí.” A tal efecte, han desenvolupat el test on-line FPOrienta de 10 preguntes en què l’alumne pot veure-hi quins serien els estudis d’FP que s’adiuen més amb els seus interessos.
Al Saló de l’Ensenyament d’enguany, per exemple, els cinc voluntaris de l’entitat que van estar a l’estand van atendre unes 1.500 peticions d’assessorament en el procés de presa de decisions d’estudis de diversos joves. El test pregunta a l’usuari si li agrada treballar amb les mans, si li agrada treballar amb màquies, si se sent còmode parlant en públic… Les respostes s’entrecreuen amb el Catàleg de Qualificacions Professionals i d’aquí en surt una graella en què s’hi referencien les famílies professionals més recomanables per al futur alumne, les que hauria de descartar i les que també podrien ser-li atractives. A partir d’aquest test, els voluntaris de l’associació expliquen a l’alumne el per què de les respostes i l’ajuden a entendre el resultat, explica Martínez. “Hi ha molts cops que les famílies diuen: ‘El nen no sap què fer.” Però resulta que el nen sí que sap què fer, tot i que es troba amb influències de l’entorn, les modes, la família…”, exposa.
El test no demana les notes als alumnes, sinó les seves aptituds, desitjos i voluntats. “Sempre et pots trobar amb un professor amb qui no t’hi entenguis i aquella assignatura no et vagi bé aquell any, però que realment sigui la teva passió. Per això el test fuig d’aquestes preguntes”, exposa el president de l’entitat. L’eina FPOrienta, desenvolupada per ells mateixos a partir de la seva expertesa i del coneixement dels àmbits que es treballen a cada família professional, és el punt d’arrencada d’aquest procés d’orientació cap a uns estudis que vagin d’acord amb el tarannà de cada alumne.
Ara per ara, ja han recopilat unes 3.000 respostes. La idea inicial era poder també col·laborar amb els centres d’FP per contribuir directament en l’orientació de l’alumnat dins l’aula, però va venir la pandèmia i tot plegat va quedar aturat.
Una vintena d’integrants
L’entitat té el seu nucli fundacional en un seguit de professors d’FP que van acabar la seva carrera laboral treballant al Departament d’Ensenyament. Martínez, per exemple, va ser responsable de la formació de professorat d’FP al departament, després d’anys d’impartir classes d’automoció i d’informàtica. A partir d’aquest nucli inicial, l’associació s’ha ampliat fins arribar a una vintena d’integrants, d’arreu de Catalunya.
A banda de l’interès inicial en l’orientació de l’alumnat en fires com el propi Saló de l’Ensenyament, el Saló de l’Automòbil o les fires d’FP de Manresa, Lleida i Reus, l’associació també ofereix suport a professors d’FP a punt de jubilar-se -“Hi ha gent que porta molt malament la jubilació”, exposa Martínez-, ha facilitat que diversos centres que imparteixen estudis de mecànica puguin disposar de vehicles que haurien de ser desballestats i també dóna suport a organitzacions que es dediquen facilitar la incorporació i continuïtat en el sistema educatiu de població nouvinguda a Catalunya. I si l’evolució de la pandèmia ho acaba permetent, poder acabar intervenint també dins dels centres, fins allí on el departament ho autoritzi.
1 comentari
Agraeixo aquesta possibilitat que docents sèniors -que en aquest país no se’ls té en compte i que esdevé molt greu que s’estigui abolint la possibilitat de transferència de sabers a nivell intergeneracional !!- puguin incorporar-se a la realitat de la FP -i tanmateix valdria la pena que així fos en totes les altres etapes i nivells educatius !!-.
S’ està fent una greu escletxa en aquesta societat, que serà molt molt difícil de recuperar !!!.