En el món actual, la innovació és un terme que pràcticament només s’associa a Google, Facebook i Tesla. Una màxima que l’expert en empresa, tecnologia i innovació Alfons Cornella nega rotundament. “La innovació és trobar problemes. Fer ‘mineria de problemes’ és innovar. Estem rodejats de problemes i tenir aquesta actitud de recerca sistemàtica és innovació, fer-se preguntes, posar en qüestió l’statu quo”, va defensar dimarts en la ponència inaugural de la 3a. Mostra on line d’ImpulsFP CaixaBank Dualiza. I tot seguit va afegir: “Hem d’entrenar els joves en termes d’innovació, en l’exploració sistemàtica de l’entorn perquè comencin a fer propostes.”
Des del seu punt de vista, “cal subratllar més en els processos d’FP la necessitat que existeixi un mètode d’analitzar el valor. que existeixi un mètode de com modificar la proposta de valor que es dóna als agents, ja siguin clients, proveïdors, distribuïdors… Tots els agents necessiten un canvi, una millora en la proposta de valor”. I el sistema català de Formació Professional ha de facilitar aquestes eines a l’alumnat, sosté. “Feu insistència a l’FP en la necessitat que aprenguin a fer propostes, que aprenguin a argumentar per què el que proposen està bé”, va reclamar.
“La innovació és com faig arribar el producte a d’altres clients amb una altra proposta de valor”, sosté Cornella, desmentint així la màxima inicial. Com a exemple, va mostrar com una mateixa maquineta d’afaitar estàndard pot tenir tant un preu irrisori com pot adreçar-se a un sector prèmium i tenir un preu ostensible. “La innovació és innovació en el model de negoci. Com arribar a nous clients, amb qui t’associes per generar valor. La innovació no és tecnologia, és model de negoci”, va defensar.
I aquesta idea ha d’arribar a l’alumnat, considera: “És importantíssim que formem gent en el camp de l’FP. És transcendental, perquè és qui pot permetre que les coses acabin passant. Algú pot tenir una idea sobre un paper, sí, però al final les coses passen perquè algú les sap executar. I bona part d’aquesta gent és la gent formada en FP.”
“Innovar és un sistema”
Cornella defensa aferrissadament que la innovació va de bracet amb la perseverança. “S’ha de treure de l’equació que la innovació és només creativitat. Hi ha persones que diuen que no són innovadores perquè no són creatives, i això és un error. Les idees són la matèria primera per innovar, és cert. Però aquí no s’acaba la cosa. Moltes vegades, innovar és un sistema, i no és fàcil. Requereix sistematització. Innovar va d’aplicar de manera sistemàtica una sèrie d’eines, la innovació és disciplina”, considera.
Segons Cornella, l’alumnat d’FP s’hauria de formar en aquest sentit. “Una cosa que he après en innovació és que les idees són molt importants, però només amb les idees no fem res. El que funcionen són les propostes. S’ha de crear una cultura molt forta de proposta, i donar instruments molt útils de proposta, perquè una proposta és una idea a la què hi has donat una volta: quines necessitats ve a cobrir, quins beneficis aporta, perquè és millor, una primera aproximació de com ho faries…”, va explicar. En aquest sentit, va defensar la plantilla NABCH com a eina per validar aquestes propostes. “En el moment en què una persona té una proposta, més que no pas una idea, llavors és quan es produeix una innovació”, va reblar.
“Innovar és generar valor”
Un cop es té assumida aquesta visió de la innovació com a perseverança i metodologia, Cornella sosté que la innovació va sobretot de com es presenta el producte al mercat. “Innovar és generar valor, és com vas augmentant el valor percebut per part dels clients”, assevera. “La nostra obsessió s’ha de centrar en com aporto més valor a qui. I entendre que no tots els públics són iguals”, afegeix. Així, un mateix gra de cafè pot acabar o bé en qualsevol paquet de quilo d’una marca blanca qualsevol, o bé dins d’una càpsula monodosi prèmium. Una cadira de plàstic reciclat pot costar quatre rals en un basar qualsevol, o bé precisament perquè es tracta d’una cadira feta de plàstic reciclat pot costar molts diners en una botiga de moda d’un barri benestant. “La innovació no és algú que es tanca en una cova, és entendre que hi ha un públic”, va defensar.
Partint de la base que el ‘valor’ d’un objecte o servei no és objectiu, sinó subjectiu, defensa: “Ens hem de preguntar constantment com connecto amb un determinat públic. Com hem de dirigir un producte a una persona en una determinada situació. L’objectiu ha de ser transmetre una millora del valor percebut a un públic que no ho està demanant, però que apreciarà que se li proposi.”
Premis ImpulsFP
La jornada ImpulsFP va continuar amb la presentació de diversos casos de bones pràctiques, taules rodones amb exalumnes d’FP i presentacions de projectes i de bones pràctiques, entre d’altres activitats. Dimecres a migdia es van lliurar els premis ImpulsFP Caixabank Dualitza, guanyant el guardó a millor viabilitat de projecte de Grau Superior la iniciativa “Healthy Smile” de l’Institut Montilivi; el premi a millor idea de Grau Superior, “V-Ink” de l’Institut Poblenou; el premi millor viabilitat de Grau Mitjà, Switch & Green Mobility de Salesians Sarrià, i el premi millor idea de Grau Mitjà, Manuam SL d’Ilerna Formació.