Les entitats del tercer sector sovint es queixen que la tasca de les voluntàries i voluntaris no es valoritza prou fora del propi àmbit d’actuació. Com es valoritza l’expertesa d’algú que s’ha format en primers auxilis i educació per a la salut a l’esplai? D’algú que durant quatre anys ha liderat una entitat local? D’algú que ha adquirit coneixements per a coordinar companyes de mobilització de recursos? Ara per ara, més enllà de la possibilitat que des del Pla de Formació de l’Associacionisme i el Voluntariat de Catalunya (PFAVC) o des de la pròpia entitat s’emetés algun tipus de certificat, no hi havia cap document oficial que pogués acreditar les competències adquirides. Però aquesta situació és a punt de canviar, al llarg d’aquest 2022.
Des del 2015 ençà –primer de manera informal, posteriorment ja amb voluntat executiva– des de la Generalitat i les escoles de formació de voluntariat s’ha estat donant forma a un mecanisme que permetrà que tothom qui s’hagi format en activitat voluntària “tingui oberta la possibilitat que si es vol professionalitzar en aquell àmbit, se li pugui reconèixer tot allò que ha après fent de voluntari”, explica la Cap de l’Àrea de Qualificacions de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, Manuela Merino.
En aquest projecte, doncs, s’hi han implicat dos àmbits de la Generalitat que fins ara no havien tingut relació: d’una banda, l’organisme encarregat de vetllar per l’acreditació de les competències professionals dels treballadors; de l’altra, la direcció encarregada de la promoció de l’associacionisme i el voluntariat. “Es tractava de comparar una educació no formal amb la formal, i que d’aquí en pogués sortir un document intel·ligible en d’altres contextos més enllà del voluntariat, permetent que el voluntariat pugui ser vist i entès segons els paràmetres d’altres àmbits, ja siguin laborals, ja siguin formatius”, exposa Araceli Crespo, responsable del PFAVC.
L’articulació d’aquests dos mons, i la possibilitat que els voluntaris i voluntàries puguin acabar disposant d’un document acreditatiu formal que reconegui les competències i habilitats adquirides en cursos de gestió del PFAVC, està sent pionera en el context espanyol i europeu. “La pròpia UE estableix que l’experiència acumulada al llarg de la vida és important i que s’ha de tenir en compte, i amb aquest mecanisme podrem visibilitzar-ho”, continua Crespo. “Perquè quan pots explicar bé què has fet i què coneixes, això guanya valor. I serà una oportunitat per al creixement personal, social i professional dels individus”, hi afegeix Merino.
Quadrar necessitats i experteses
“Des del món empresarial sempre s’han anat a buscar aquests talents i coneixements propis del voluntariat, de dinamització d’equips… I potser el que no quadrava era la manera com s’explicava el propi sector del voluntariat”, exposa Crespo. La voluntat d’aquest projecte és el de reduir la diferència de registres entre aquelles formacions pròpies del món del voluntariat i allò que ben bé demanen els àmbits professionals o formatius. “Poder llegir el voluntariat en clau competències per poder accedir a una acreditació ha de permetre que l’expertesa acumulada sigui més fàcilment comparable i valorable en d’altres entorns”, coincideixen Crespo i Merino.
De fet, certificar la tasca voluntàriament desenvolupada en una entitat és un dret del propi voluntari, així com un deure de l’entitat, segons la llei vigent. Ara bé, aquesta certificació no està estandaritzada, i això a vegades dificulta que es pugui provar que realment es disposa d’aquella expertesa. La creació d’un certificat unificat per explicar aquesta experiencia ho facilitarà. “Sense canviar l’esperit del voluntariat, traduïm allò que estan fent en llenguatge desxifrable per al sistema educatiu o per al món laboral”, resumeix Crespo. “Ho fem perquè cada voluntari tingui més possibilitats, si vol, d’obtenir una certificació oficial partint de la seva experiència de voluntariat, pensant en què pot ser experiència professionalitzadora”, hi afegeix Merino.
D’acord amb les escoles de formació de voluntariat
Durant els anys en què el projecte ha anat prenent forma, s’han sistematitzat els cursos de gestió del PFAC d’acord amb el Catàleg de Qualificacions Professionals. Per exemple, en el cas de la formació de coordinació de voluntariat, una unitat de competència oficialment reconeguda és la relacionada amb gestionar equip humans. O, en el cas de les formacions de gestió de l’entitat, una unitat de competència és la relacionada amb gestionar la comptabilitat i fiscalitat. I tot plegat s’ha realitzat d’acord amb les escoles de formació del sector, des de la Fundació Pere Tarrés a Fundesplai, passant per CAE o Creu Roja, entre d’altres. “És un projecte que té sentit associatiu”, emfasitza Crespo, “en què tothom hi ha vist un valor intrínsec”.
També és cert que hi ha una altra branca de cursos del Pla on s’han identificat una sèrie de competències pròpies del món associatiu que no s’han pogut quadrar amb Catàleg de Qualificacions Professionals –escolta activa, acompanyament…–, i que estan seguint una altra via de sistematització, aquesta molt més vinculada amb el comportament durant l’acció voluntària.
Però sí que, de la cinquantena de cursos de gestió del PFAVC, s’ha trobat la manera de traduir les formacions d’acord amb les qualificacions professionals formalment establertes. I aviat serà possible donar-hi sortida. De fet, la idea seria que entre juliol i setembre ja es poguessin començar a emetre els primers Certificats dels cursos de gestió del Pla de Formació del Voluntariat que recullen quines competències del Catàleg s’han treballat en aquests cursos de formació de voluntariat. I que abans que s’acabi l’any aquest nou certificat es pugui aportar, si es vol ser usuària del servei d’acreditació.