“Des de l’equip de professorat vam voler crear un projecte que fos el mes proper possible a allò que es trobaran els alumnes quan estiguin al món laboral, encara que això ens suposi molt de xou a nivell acadèmic. Seria molt més fàcil fer-los fer un treball i puntuar-lo, però volíem que veiessin com funciona una empresa de debò.” Qui així s’expressa és el cap de seminari de cicles formatius d’Activitats Físiques i Esportives de l’Institut Agustí Serra i Fontanet de Sabadell, Jordi Brasó, cicles que la setmana passada van rebre el premi ‘Educació i esport de lleure’ de la Fundació Catalana per a l’Esport pel projecte ‘Som empresa!’. A l’abril, el projecte també va rebre el premi Impuls FP a l’excel·lència professional, i l’any passat va quedar finalista del Premi Espiral de l’associació Espiral, Educación y Tecnología.
El projecte guardonat propicia que l’alumnat del Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) d’Ensenyament i Animació Socioesportiva hagi de posar-se a la pell d’un empresari del sector i organitzar des d’una sortida pel Ripollès a una ruta familiar en BTT de diversos dies de durada o unes colònies per a un centenar de participants. “L’alumnat es converteix en emprenedor, i la classe en una empresa. Duen a terme accions reals, executen uns quatre-cinc projectes al llarg del segon curs, i acaben amb un projecte final. I cada cop, cada proposta els requereix de major autonomia organitzativa”, explica Brasó.
El primer projecte, que té lloc ja al setembre, és organitzar una ruta pel Ripollès de tres dies de durada. “Han de preparar tot el recorregut, la logística prèvia, l’organització del menjador, les habitacions… En aquest primer exercici, la reserva de l’alberg i de l’autocar ho fem els professors, mostrant-los com ho hauran de fer en les altres activitats”, exposa. Els ‘clients’ d’aquesta ‘empresa’ són la resta de companys dels cicle que duen a terme l’FP Dual, i que per tant no duen a terme aquest projecte. Però que, alhora, són uns ‘clients’ d’allò més exigents, ja que ja coneixen les dinàmiques de funcionament d’una empresa estàndard.
D’altres projectes que han de dur a terme com si d’una empresa de lleure es tractés són la conceptualització de càpsules d’activitat física que qualsevol ciutadà de Sabadell pugui realitzar en algun dels parcs municipals, dinamització d’activitats d’ESO o cursos de piscina.
“100% responsables del resultat final”
Tot plegat els capacita per encarar els dos grans projectes empresarials que duran a terme abans de finalitzar el cicle: una ruta en BTT i una estada en una casa de colònies. “Ara ja estan preparant la ruta en bicicleta, que tindrà lloc al març. Fem quatre grups, quatre mini-empreses, que han de triar el territori on es desenvoluparà l’activitat, pensar en que és una sortida per a públic familiar, considerar que no es pot dormir dues vegades al mateix lloc, que s’ha de llogar una furgoneta per als clients… Al gener ens reunim tots els grups dels cicles d’FP de la família d’activitats físiques i esportives, ells presenten les seves propostes i votem, professorat inclòs. D’aquí en surt una ruta guanyadora, que passa a ser assumida per tot el grup-classe. I entre gener i març han de dur a terme tota la gestió ells: trucar als establiments, reservar l’allotjament, organitzar les dinàmiques de nit, els escalfaments… Tot, amb la idea que siguin 100% responsables del resultat final”, exposa Brasó.
Finalment, l’última activitat que han d’organitzar són les colònies de final de curs, de cara al maig, en què han de dinamitzar uns 100 clients -la resta d’alumnat de la resta de cicles- durant tres dies. “Representa que són una empresa de colònies i s’han d’organitzar -explica el professor-. També han d’estudiar com es constituiria una empresa, quant costaria pagar el sou dels treballadors…”
La iniciativa de l’Agustí Serra i Fontanet va arrencar ara fa ja tres anys. Alguns dels exalumnes els han traslladat que els va ajudar d’allò més, ja que van adquirir tot de coneixements relacionats amb la gestió empresarial que els estan sent molt útils. “És una síntesi de tot el que han viscut durant el cicle, una vivència de tots els mòduls, i creiem fermament que els ajuda a encarar el pas al món laboral”, conclou Brasó.