Setembre és un mes d’inici, d’il·lusió, i perfila un horitzó de futur per a molts dels nostres estudiants. Malauradament, no ha estat així per als milers d’alumnes de Formació Professional que, una vegada iniciat el curs, han continuat sense plaça assignada en els estudis que volien cursar.
Mentre molts empresaris i empresàries del nostre país es troben en una situació de dèficit de professionals formats, no podem assumir que persones amb interès per cursar Formació Professional no ho puguin fer.
Durant molts anys ens hem lamentat que la Formació Professional no tenia atractiu per a les persones joves, i ara que hem superat la manca d’interès per cursar aquests estudis, hem de consolidar aquest canvi de tendència. Ho hem de fer garantint que ningú que ho vulgui es quedi fora o que, per la dilatació en el temps d’assignació, acabi optant per d’altres opcions.
A més, tot això està succeint en un moment en què el sistema disposa de capacitat per solucionar, en part, aquesta problemàtica. Parlo de les 2.000 places addicionals que les patronals de l’ensenyament concertat han posat a disposició i que contribuirien a mitigar l’ajust entre l’oferta i la demanda.
Han quedat nombroses places vacants per la baixa demanda, moltes de les quals corresponen a llocs de treball altament demandats
A l’altra cara de la moneda, han quedat nombroses places d’FP vacants per la baixa demanda, moltes de les quals corresponen precisament a llocs de treball altament demandats pel teixit empresarial.
Tot plegat posa de manifest la necessitat imperiosa d’un sistema d’orientació que assessori les persones des de ben joves i al llarg de la vida, tenint en compte la demanda del mercat de treball.
Algunes d’aquestes qüestions han estat àmpliament treballades en el si de la Comissió Rectora de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya. Aquesta, juntament amb l’Agència de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, ha permès assolir grans consensos entre les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, en relació amb la planificació de l’oferta formativa, l’acreditació de competències professionals o el model d’orientació professional. Qüestions que cal implementar per garantir un mercat de treball més equilibrat i ajustat, assolint el nivell d’ocupació i competitivitat que requereix el nostre país.
Hem de lamentar, però, que, si bé la Comissió Rectora (òrgan rector) i l’Agència (òrgan director) es van adscriure oportunament a Presidència, garantint un model integrat i concertat, la Generalitat ha traslladat recentment l’adscripció de l’Agència al Departament d’Educació.
Des de PIMEC, considerem que l’Agència ha de preservar la seva autonomia, i que qualsevol canvi s’ha de fer en el marc de la Comissió Rectora, tenint en compte que és l’espai de governança i concertació d’un sistema tan estratègic per al país com és l’FP.
Necessitem una Formació Professional accessible, eficient i que esdevingui un element més de progrés social i econòmic, amb una oferta suficient i adequada a les necessitats actuals i futures del mercat de treball.
Calen mesures i recursos per consolidar el model d’orientació i per contribuir a adequar l’oferta formativa a la demanda del teixit empresarial, dins d’un sistema que situï la persona al centre i l’empresa com a origen i destí
En aquest sentit, ens calen mesures i recursos per consolidar el model d’orientació i per contribuir a adequar l’oferta formativa a la demanda del teixit empresarial, dins d’un sistema que situï la persona al centre i l’empresa com a origen i destí. Només així les empreses podran comptar amb el talent que farà possible la innovació i la millora de la competitivitat.
Aquest és un desafiament que no només té incidència en el present de les nostres empreses, la nostra economia i la nostra societat; aquests estudiants són els qui han de dibuixar el futur d’una Catalunya que només serà pròspera si és una terra d’oportunitats, també en l’àmbit formatiu.
Demanem poder continuar construint aquest sistema d’FP de qualitat i eficient a través dels grans consensos i del diàleg social, de la mateixa manera que continuarem treballant perquè el setembre del 2025 sigui un mes d’inici, d’il·lusió, i que perfili un horitzó de futur per a tots els nostres estudiants, especialment els de Formació Professional.