“El mitjà és el missatge”, deia el 1964 el sociòleg de la comunicació Marshall McLuhan. Fent bona aquesta màxima, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) va ser enguany el mitjà escollit per transmetre el missatge que la Formació Professional és un dels pilars formatius del país, actuant com a seu del lliurament dels cinquens Premis #FPCAT que anualment reconeixen la tasca de persones, instituts i entitats a favor de l’FP. El president del Consell Català de la Formació Professional, Fabian Mohedano, va sintentitzar-ho: “Aquest és un any especial perquè els premis es fan en un lloc incomparable, el TNC, seu del darrer centre especialitzat creat al país i amb subseus a la Sala Razzmatazz i l’Orfeó Martinenc. Aquesta és la millor síntesi de la nova formació professional.”
Més de 800 assistents es van aplegar a l’acte, davant dels quals el president de la Generalitat en funcions, Pere Aragonès, va ressaltar “l’augment sense precedents del nombre de places i una millora de les matrícules”. La vicepresidenta, Laura Vilagrà, va remarcar “el paper transformador de l’FP per a construir una societat més justa i equitativa”, especificant que en els últims cinc anys s’ha doblat l’oferta formativa i s’ha impulsat la creació d’una nova xarxa formada per 45 centres autoritzats com a centres d’FP integrada.
La relació de guardonats, així com la motivació per atorgar-los el reconeixement, va ser:
Bones pràctiques a les trajectòries individuals per al reconeixement de les actuacions dutes a terme per persones físiques en l’exercici de les seves professions
ANABEL RODRÍGUEZ MEMBRILLA
Anabel Rodríguez Membrilla va desenvolupar diferents funcions totes elles relacionades amb la formació professional: va treballar com a professora i tutora a l’Institut La Mercè (Barcelona); va ser coordinadora i cap del Departament d’Informàtica de l’Institut Esteve Terrades, on va impulsar el treball per projectes, els convenis amb empreses, i va coordinar accions educatives transversals i d’igualtat de gènere.
Va ser directora de l’Institut Gabriela Mistral de Sant Vicenç dels Horts i inspectora d’Educació a la comarca del Baix Llobregat. Posterioment, va accedir al càrrec de cap del Servei de Programes de Foment dels Ensenyaments Professionals on va coordinar i impulsar amb èxit diversos programes com, per exemple, l’innovaFP, l’activaFP, skills, l’orientaFP, l’empresa FP, entre d’altres. Gràcies a aquests programes s’han desenvolupat projectes que han fet augmentar significativament el valor de la Formació Professional a Catalunya.
Mentre va ser cap de Servei de Programes de Qualificació i Iniciació Professional, va crear i desenvolupar les funcions de la Unitat integraFP, amb el desplegament i la supervisió dels convenis 1 i 2 entre el Departament d’Educació i el SOC.
Per últim, cal posar en relleu l’experiència de Rodríguez en la direcció d’equips de treball, el seu coneixement del sistema educatiu, en especial en la formació professional i els programes de formació i inserció, la seva eficàcia en la gestió de recursos, el coneixement i l’assessorament de les diferents aplicacions informàtiques del Departament d’Educació i, sobretot, el coneixement de les característiques i necessitats de l’alumnat d’FP. Des de cada lloc de treball que ha ocupat, Rodríguez ha contribuït a millorar el sistema educatiu i els seus resultats.
LAYLA GUENDOUZ
Layla Guendouz ha indagat tant en la gestió pròpia de la FP com en la seva millora des de la perspectiva normativa, ha promogut la simbiosi estratègica entre empreses i centres educatius, destacant la importància de les pràctiques en centres de treball, així com la formació essencial dels tutors empresarials i programes de FPO Dual en el sector de l’hostaleria.
L’any 2016 va impulsar un dels dos primers Punts d’Orientació a la comarca del Penedès, iniciativa implementada per facilitar l’acreditació de competències professionals i que actualment continua actiu al CET Penedès.
La seva orientació no només es destinava a joves, sinó que també s’enfocava a validar les competències adquirides en el món laboral, tasca cabdal per al desenvolupament professional. A més, ha promogut itineraris formatius per a l’alumnat de Formació Professional Ocupacional de la família de Venda i Màrqueting, fent ús d’especialitats formatives del Centre de Formació Continuada de Catalunya (CFCC).
Ha facilitat la promoció de plans de formació específics i personalitzats per a gremis sectorials, com el Gremi de Restauració i Hostaleria del Penedès, així com per a empreses locals de la comarca, tasca que ha estat clau en l’adequació de l’oferta formativa a les necessitats específiques d’aquests sectors, contribuint significativament al desenvolupament de competències professionals en la regió.
L’any 2023 va ser guardonada amb el Premi de la Federació Empresarial del Gran Penedès al Compromís Social. Aquest premi és el reconeixement del seu impacte positiu en la comunitat, especialment en àmbits relacionats amb la inclusió social, la formació i l’apoderament professional, atès que a través de la seva tasca en CET Penedès, ha contribuït significativament a projectes i iniciatives que han beneficiat a una àmplia varietat de col·lectius, reafirmant el seu compromís amb el desenvolupament social i professional de la comarca.
ROSA MARIA VILLARÓ PLA
Rosa Maria Villaró Pla compta amb 37 anys d’experiència professional en l’àmbit de la formació professional al voltant de la docència de l’especialitat de Formació i Orientació Laboral (FOL).
Ha desenvolupat la seva activitat impartint diferents matèries relacionades amb l’organització del treball, el dret mercantil, les relacions laborals, la prevenció de riscos laborals, les relacions en l’entorn i en l’àmbit del treball i l’orientació laboral durant la vigència de les diferents lleis educatives que s’han anat succeint, com la Llei Orgànica reguladora del dret a l’educació (LODE), passant per la Llei orgànica d’ordenació del sistema educatiu (LOGSE) o per la Llei orgànica de l’educació (LOE).
Ha impartit docència en centres de formació professional o amb oferta de formació professional dels Serveis Territorials d’Educació de Tarragona i Lleida, la major part de la qual, desenvolupada a l’Institut La Segarra de Cervera (La Segarra) i a l’Institut Alfons Costafreda de Tàrrega (Urgell). Des de ben inici, i des de la transversalitat de l’àrea de Formació i Orientació Laboral, va treballar en projectes intermatèries i interdepartamentals que tinguessin significat per l’alumnat a l’hora d’assolir els coneixements i els procediments desitjats. Una de les seves prioritats també va ser fer èmfasi i difondre els models empresarials cooperatius, en concret el model de cooperativa de treball associat, fent servir metodologies de treball cooperatiu a l’aula.
Va implementar innovació metodològica i emprenedoria a la formació professional. Així, per exemple, va participar en la creació de l’aula d’empresa simulada adreçada a l’alumnat d’Administració de l’IES Alfons Costafreda.
Des del curs 2014-2015 va participar al Grup d’Experimentació del Plurilingüisme dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Lleida en representació de l’Institut Alfons Costafreda, i en va coordinar les accions a desenvolupar al centre, com impartir mòduls en llengua anglesa. Ha participat i coordinat projectes europeus de mobilitat amb l’objectiu de facilitar a l’alumnat de formació professional l’oportunitat de participar en intercanvis amb centres educatius i pràctiques en empreses de diferents països europeus.
Cal destacar la seva participació activa en la formació inicial del professorat de Formació i Orientació Laboral, ja sigui com a formadora del Curs d’Aptitud Pedagògica del professorat de la UdL, en l’equip d’organització del Màster de formació del professorat d’educació secundària, cicles formatius i estudis d’idiomes de la Facultat de ciències de l’Educació de la UdL, i impartint formació al professorat interí de l’ICE de la UdL.
Pel que fa a la seva activitat sindical, va estar interessada en la governança i els recursos a destinar a la formació professional, la millora de les condicions de treball del personal docent de formació professional, la planificació i la programació de l’oferta educativa de formació professional. Així, des del curs acadèmic 2017-2018 i fins el 2022-2023 ha estat responsable de l’Àrea de Polítiques educatives i Formació Professional de la Federació d’Educació de CCOO. En publicacions i en diverses intervencions en debats o espais de trobada, situa com a prioritats la necessitat d’una formació professional de qualitat i universal. És articulista habitual del Diari de l’FP.
MANUEL ROSILLO LÓPEZ
Manuel Rosillo ha estat, durant 50 anys, professor de Formació Professional i 41 anys director del Departament de Formació Professional de l’Escola Tècnica Xaloc.
Pel que fa a l’àmbit de la representació institucional, fa més de 25 anys que representa Foment del Treball Nacional en diferents espais de concertació i òrgans col·legiats, com el Consell de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, l’Institut Català de Qualificacions Professionals, el Consell Escolar de Catalunya i la Patronal de la Fundació BCN FP, entre d’altres.
Actualment, com a president de la Comissió de Formació de Foment del Treball, com a membre de la Comissió d’Educació i Formació de la CEOE i com a representant per part de Foment del Treball en la Comissió Rectora i de la Permanent del Sistema de Formació Professional de Catalunya continua treballant pel desenvolupament de la formació professional i per fomentar la col·laboració amb les empreses.
Expert, per part de Foment del Treball, en la redacció del Libro Blanco de la Formación de la CEOE, ha redactat diversos articles d’opinió sobre la formació professional, ha participat en múltiples fòrums de debat i en ponències relacionades amb l’educació i la formació professional. És consultor extern per a la redacció de legislació i normativa catalana i estatal relacionada amb la formació. També és articulista habitual del Diari de l’FP.
Bones pràctiques a les trajectòries dels centres formatius, de reconeixement d’experiències notables dutes a terme per centres que imparteixen FP
INSTITUT JAUME HUGUET · ANTIGA ESCOLA DEL TREBALL (VALLS)
L’Institut Jaume Huguet · Antiga Escola del Treball enguany celebra el seu centenari. Des del 1924, ha estat referent en la formació professional a la comarca, amb iniciatives i projectes innovadors. Al llarg dels anys, l’Institut Jaume Huguet · Antiga Escola del Treball ha mantingut una estreta relació amb la comunitat local i amb empreses del sector, fet que facilita la inserció laboral del seu alumnat i garanteix una formació alineada amb les necessitats reals del mercat laboral.
De fet l’any 1994 l’Institut Jaume Huguet · Antiga Escola del Treball i la Cambra de comerç i Indústria de Valls van crear la Fundació Privada Antiga Escola Professional de Valls (ANESPRO). L’objectiu d’aquesta és fomentar la col·laboració entre el món econòmic i empresarial de l’Institut i les comarques de l’Alt Camp i la Conca de Barberà per promoure les pràctiques dels alumnes en les empreses, organitzar activitats formatives i tècniques per la millora professional dels treballadors de les empreses de l’àrea, i col·laborar en actualitzar ensenyaments i materials didàctics tenint en compte la innovació tecnològica i les necessitats de la demanda laboral.
Des del curs 2013-2014, l’Institut ha impulsat la modalitat dual i des d’aleshores ha afavorit la coparticipació de les empreses per aportar valor a la formació de l’alumnat. En els darrers anys, en les àrees de mecatrònica, automatització, robòtica i fabricació mecànica, la inserció laboral és gairebé del 100%.
L’any 2014, l’Institut Jaume Huguet va ser el primer centre educatiu de l’Alt Camp amb Carta Erasmus+. A més, des del curs 2014-2015 forma part del Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme, que permet a l’alumnat de l’Institut aprofundir en el coneixement d’una o més llengües estrangeres.
L’Institut Jaume Huguet ha participat en projectes en el marc de l’emprenedoria com, per exemple, el Programa d’Aules d’emprenedoria a la Formació Professional, projectes de cooperatives d’alumnes. També participa al Tarracolab amb l’objectiu que l’alumnat adquireixi competències en innovació i emprenedoria.
A més, des del 2021 organitza les Jornades Joves i Empresa que aglutinen alumnes, professorat i empreses per reforçar el lligam entre el centre i el teixit industrial, i s’orienta l’alumnat en la inserció al món laboral.
En relació amb les contribucions a la integració de la formació professional, destaca que el curs 2023-2024 l’Institut incorpora la figura del/de la professional d’orientació educativa, amb l’objectiu de proporcionar una atenció educativa inclusiva que pugui permetre assolir l’èxit educatiu de tot l’alumnat en igualtat de condicions.
Cal posar de manifest que l’Institut incorpora a la seva oferta educativa dos certificats de professionalitat del Servei d’ocupació de Catalunya, i que compta amb serveis d’assessorament i reconeixement d’aprenentatges.
Pel que fa a la perspectiva de gènere/LGTBIQ i el respecte a la diversitat, l’Institut Jaume Huguet · Antiga Escola del treball fa anys que treballa aquest àmbit mitjançant activitats i participant en campanyes comunicatives governamentals.
INSTITUT ILLA DELS BANYOLS (EL PRAT DE LLOBREGAT)
L’Institut de Formació Professional Illa dels Banyols és un institut públic que està en funcionament des del 1978, especialitzat en la Família Professional de Transport i Manteniment de vehicles, i és l’únic centre a Catalunya amb tota l’oferta educativa dels Cicles de Manteniment Aeromecànic.
Ofereix cicles de Grau Mitjà en instal·lacions elèctriques i automàtiques, en instal·lacions frigorífiques i de climatització, en instal·lacions de producció de calor, en electromecànica de vehicles automòbils, i electromecànica de maquinària. Pel que fa als cicles de Grau Superior, els que s’imparteixen al centre són Automatització i robòtica industrial; Manteniment d’instal·lacions tèrmiques i de fluids; Manteniment aeromecànic d’avions; Manteniment aeromecànic d’helicòpters; Manteniment de sistemes electrònics i d’aviònica d’aeronaus; Guia, Informació i Assistències Turístiques.
També ofereixen Programes de Formació i Inserció amb dues modalitats diferents: Pla de Transició al Treball i Pla d’Iniciació Professional, i el curs d’especialització d’Aeronaus Pilotades de Forma Remota (Drons).
D’altra banda, atesa la necessitat detectada d’oferta formativa, i gràcies al treball col·laboratiu i de cooperació entre el centre i empreses, ha creat el projecte Hostesses i hostes de vol, amb un nou PFI d’Auxiliar d’Operacions Aeroportuàries que no existia i que, de moment, només es fa a l’Institut Illa dels Banyols.
En aquest PFI destaca el paper de les empreses, ja que una part de la formació professionalitzadora del programa la imparteixen les empreses, i es fa un treball conjunt per defensar la diversitat i inclusivitat a la feina, valors que les empreses destaquen i acorden en convenis de col·laboració.
Un altre aspecte important a destacar del projecte Hostesses i hostes de vol és que inclou el principi d’igualtat, atès que possibilita que des d’un centre públic es pugui obtenir una acreditació que, fins al moment, només es podia aconseguir per canals privats. Hostesses i hostes de vol ha contribuït al projecte en el marc Europeu que el Departament d’Educació ha impulsat sota el paraigua del projecte stride 4 stride. L’Institut Illa dels Banyols ha rebut un grup de centres de diferents punts d’Europa (Finlàndia, França, Italià..) per explicar el projecte i veure possibilitats d’implantació als seus territoris.
Un element diferenciador de l’Institut Illa dels Banyols és que hagi consolidat la col·laboració entre centre educatiu i empresa, fet adequa els estudis impartits amb les necessitats del sector productiu.
A més, cal tenir en compte que la proximitat del centre amb l’aeroport, fa que el Projecte Hostesses i hostes de vol tingui un impacte important per cobrir les necessitats del territori, sobretot pel que fa a la inserció laboral.
ESCOLA VIDA MONTSERRAT D’ACIDH (BARCELONA)
L’Escola de Vida Montserrat d’acidH fa més de 25 anys que ofereix plans de formació professional per a la inclusió laboral i social del col·lectiu de persones amb necessitats educatives especials derivades de discapacitat i/o trastorns del desenvolupament.
L’Escola Vida Montserrat d’acidH ofereix atenció a persones amb funcionament intel·lectual límit (FIL) i discapacitat intel·lectual lleugera (DIL). Imparteix Formació Obligatòria, amb el programa d’ESO adaptada i Formació Postobligatòria (FP) amb dues modalitats diferents, els Programes de Formació i Inserció (PFI) i els Itineraris Formatius Específics (IFE).
El Centre aplica un model innovador que, a més de funcionar com a centre integrat de FP, presta serveis de tot tipus a persones amb discapacitat, com per exemple serveis educatius i d’FP inicial, ocupacional i contínua, orientació laboral d’acompanyament a la inserció, serveis de suport psicològic, habitatge, lleure i servei tutelar per rellevar la família, quan cal.
També fa formació per a professionals de l’atenció a aquest col·lectiu i realitza investigació en el desenvolupament d’eines i estratègies de suport. El seu model institucional i organitzatiu, que reuneix en una única entitat l’atenció integral al llarg de la vida les persones amb FIL o DIL, és internacionalment considerat el més avançat.
L’any 2017, l’Escola de Vida Montserrat d’acidH va ser seleccionada com a centre pilot per a implantar Itineraris Formatius Específics. Ha estat pionera en la prestació integral de serveis al col·lectiu de persones amb discapacitat, i contribueix a adaptar i acostar la formació professional a les persones d’aquest col·lectiu, facilitant, així, la seva inclusió en la societat.
CENTRE D’ESTUDIS PROFESSIONALS JAUME VILADOMS (SABADELL)
El Centre d’Estudis professionals Jaume Viladoms va iniciar la seva activitat l’any 1956, quan en Jaume Viladoms i Valls va crear el centre de Formació Professional Delta, on es va formar la primera promoció de Mestres industrials de Sabadell. El curs 1979-1980 va començar a impartir formació professional, com a programa experimental. El curs 1988-1989 va obtenir l’autorització per impartir els mòduls professionals de grau superior i l’any 1995 els cicles formatius de grau mitjà.
El Centre d’Estudis Professionals Jaume Viladoms ha aconseguit establir diversitat de col·laboracions amb institucions i agents socials amb l’objectiu de poder oferir una àmplia varietat de programes de formació professional en diferents àrees i poder proporcionar a l’alumnat les habilitats i els coneixements necessaris per ingressar amb èxit en el mercat laboral, gràcies al seu enfocament pràctic i al seu compromís amb l’excel·lència acadèmica.
En aquest sentit, cal destacar que fa 50 anys que imparteix formació per a joves que no disposen de l’ESO, 36 anys que ofereix formació per l’ocupació, 32 anys que imparteix formació per a empreses, 20 anys que ofereix pràctiques a l’estranger, 20 anys d’experiència en la gestió i execució de formació d’oferta per a persones ocupades i 7 anys com a centre oficial examinador d’Oxford.
Un dels aspectes a destacar del Centre d’Estudis Professionals Jaume Viladoms és la relació que manté amb institucions públiques i empreses, fet que li permet tenir un impacte directe en el territori i en el teixit productiu. Així, entre d’altres, des de l’any 2010 el centre realitza anualment les Jornades Professionals, on hi participen empreses; l’any 2023 el centre va esdevenir Punt d’informació i orientació de l’Agència FPCAT en les famílies professionals d’Administració i gestió, Informàtica i comunicacions i serveis socioculturals i a la comunitat; també l’any 2023 va participar conjuntament amb el Consell Comarcal del Vallès Occidental en el Model de les Estratègies de Concertació Territorial impulsat des del Servei d’Ocupació de Catalunya.
Actualment, el Centre d’Estudis Formatius Jaume Viladoms imparteix 10 Cicles Formatius corresponents a 5 Famílies Professionals i té previst impartir unes 5.000 hores de formació per adults, tan formació per aturats com per a treballadors en actiu.
Bones pràctiques a empreses i altres entitats
GREMI D’ÀRIDS DE CATALUNYA
El Gremi d’Àrids de Catalunya és una associació sense ànim de lucre que agrupa les empreses catalanes que dediquen la seva activitat a extreure i tractar àrids. Està format per un total de 130 empreses i sumen uns 430 centres d’explotació que representen un 95% de la producció total de Catalunya.
L’any 2005, es va manifestar a l’Administració Educativa la necessitat que el sector tenia de mà d’obra qualificada per a l’operació i el manteniment dels seus equips de maquinària pesant. En aquells moments, a l’Estat no s’oferia cap formació que pogués satisfer aquestes necessitats.
En resposta a les necessitats manifestades pel sector productiu, el curs 2006-2007 es va iniciar a l’Institut Mollerussa el Cicle Formatiu de Grau Mitjà d’Operacions i Manteniment de Maquinària de Construcció. Des de l’inici, l’IES Mollerussa va acollir estudiants d’arreu de Catalunya. En tots els casos, i coordinadament amb el centre, el Gremi d’Àrids de Catalunya els proporciona empreses properes als seus municipis d’origen on poder fer les pràctiques, facilitant així el posterior arrelament laboral de l’estudiant a la seva zona original. En les més de 15 promocions d’estudiants titulats del cicle s’observa una ocupació del 100% en tasques que tenen a veure amb els estudis realitzats.
Així, el Gremi d’Àrids de Catalunya té un alt grau de contribució en aquests bons resultats, perquè bona part de les empreses que contracten aquests titulats pertanyen a aquesta entitat, i cal posar de manifest que, en molts casos, la contractació de titulats per part de les empreses es produeix després que hagin realitzat prèviament pràctiques de FCT o Dual a les mateixes com a estudiants.
Per últim, cal posar de manifest que el sector de la construcció i les activitats extractives té un clar desequilibri de gènere entre les persones que treballen en alguns dels nivells professionals. En aquest sentit, el Gremi d’Àrids de Catalunya ha impulsat campanyes de captació de talent, fent incidència en la cerca explícita de talent femení. El Gremi forma part de la Fundació Woman in Mining que té com a objectiu cercar aquest equilibri.
GENERAMÉS (SABADELL)
Generamés és una empresa d’inserció ubicada a Sabadell. Capacita les persones, especialment joves que es troben en situació de desocupació i d’exclusió, i els ofereix poder adquirir competències bàsiques, transversals i tècniques a través d’una formació qualificada professional per a la inserció laboral en el sector de les renovables.
Des de l’inici, Generamés va apostar per la formació especialitzada en la instal·lació de plaques fotovoltaiques per la necessitat de trobar persones instal·ladores. Avui la formació especialitzada en fotovoltaica inclou diferents modalitats formatives com Electrotècnica, Replanteig d’Instal·lacions d’energia solar, Muntatge mecànic d’instal·lacions, Muntatge elèctric d’instal·lacions, Prevenció de riscos en la instal·lació de plaques solars, Manteniment de plaques solars, Instal·lació de punts de recàrrega i nivell bàsic de Prevenció.
Per al desenvolupament d’aquestes accions formatives, Generamés compta amb quatre aules (una d’informàtica) i amb l’aula de taller, on es desenvolupa la part pràctica de formació en instal·lacions fotovoltaiques.
L’avantatge de comptar alhora amb l’empresa d’inserció i amb l’escola de formació garanteix obtenir perfils adequats als llocs de treball que es requereixen, ja que l’alumnat té la preparació que es precisa al mercat laboral. Alhora, es pretén connectar aquest alumnat amb empreses del sector que necessiten treballadors, a fi que pugui fer-se una contractació laboral.
Avui dia s’han format en les especialitats d’instal·lació de plaques fotovoltaiques un total de 76 persones. Totes les persones que superen l’avaluació tenen un primer contracte laboral garantit per l’empresa d’inserció.
Generamés pretén impactar en el sector productiu des de dos fronts: la Via Verda i la Via social. La Via Verda entesa com el compromís ineludible d’apostar per les energies netes i la lluita contra el canvi climàtic, aprofitant tots aquells recursos inesgotables. I la Via Social, com a compromís d’acompanyar en la formació professionalitzadora de totes aquelles persones que es troben en situació de vulnerabilitat a través d’una formació especialitzada, i amb un compromís de treballar en la igualtat de gènere.
Aquest any 2024, Generamés preveu iniciar la formació en la instal·lació de sistemes d’aerotèrmia, amb una subvenció del programa Conforcat a Mida del Consorci de Formació Continua.
L’impacte d’aquest conjunt d’itineraris formatius en la transició energètica, ha estat poder incorporar 30 persones a la plantilla de Generamés d’un total de 42 persones en només un any i mig. En aquest sentit, es pot considerar que Generamés té unes condicions específiques de tipus social, mediambiental educatiu i formatiu que la fan particular a nivell de Catalunya.
ROBERLO, SAU (RIUDELLOTS DE LA SELVA)
Roberlo és una empresa famíliar, fundada el 1968, especialitzada en el desenvolupament, fabricació i venda de pintura i altres solucions per al repintat de l’automòbil i per a aplicacions industrials. Forma part de Briolf, grup industrial focalitzat en el sector de les especialitats químiques, integrat per 8 empreses, amb un equip de 1100 membres i present en més de 120 països.
Amb una col·laboració que s’estén al llarg de més de 20 anys amb els centres educatius, la relació de Roberlo SAU amb l’àmbit de la formació professional ha experimentat diverses etapes significatives. Inicialment, abans del 2009, l’empresa va establir una col·laboració estreta amb l’Institut Montilvi. El 2009 va signar el primer conveni amb el Departament d’Educació, que va implicar la participació activa de quatre centres educatius clau: l’Institut Montilivi, l’Institut Caparrella, l’Institut Castellarnau i l’Institut Pere Martell.
L’any 2019 va establir un nou acord amb el Departament d’Educació, que va implicar la incorporació de 17 centres educatius addicionals. El curs 2023 s’ha renovat aquest acord, i es consolida l’oferta amb l’ampliació de 8 programes.
Roberlo SAU demostra el seu compromís amb la formació professional: anualment ofereix formació tècnica presencial a tots els centres inclosos en el programa, planificada tant de manera regular com a demanda dels mateixos centres. Un aspecte rellevant d’aquesta iniciativa és que aquesta formació es proporciona sense cap cost, contribuint a l’accessibilitat i a l’eliminació de barreres econòmiques.
Anualment es realitza una formació permanent del professorat a les instal·lacions de l’empresa.
La gratuïtat d’aquestes formacions busca fomentar el desenvolupament professional del professorat, proporcionant-los les eines i els coneixements necessaris per a oferir una educació de qualitat als estudiants.
Roberlo SAU es distingeix per l’apropament de la darrera tecnologia als centres educatius i ofereix un seguiment tècnic adaptat a les necessitats particulars de cada institut. Aquest suport tècnic assegura que els centres educatius puguin integrar amb èxit les noves tecnologies i metodologies a les seves pràctiques educatives.
Des de Roberlo SAU es veu rellevant avaluar la qualitat de l’ocupació aconseguida per l’alumnat. Això inclou aspectes com el tipus de contracte, que acostuma a ser indefinit en el sector, la remuneració i les oportunitats de creixement professional en un sector mancat de professionals qualificats i de relleu generacional segons les últimes dades facilitades des del gremi.
Roberlo SAU promou activament que les dones tinguin igualtat d’oportunitats d’inserció laboral, dins i fora dels seus equips, creant programes de formació professionals orientats a atreure dones cap a aquest sector. En aquests últims anys les dones participen més activament en els programes de formació i, encara que de forma lenta, es va aconseguint una representació més equitativa.
ASSOCIACIÓ DE CIUTATS EUROPEES XARXA FP (BARCELONA)
L’Associació de ciutats europees, Xarxa FP és una associació europea creada l’any 1999 que reuneix ciutats de països europeus amb l’objectiu de fomentar i potenciar la internacionalització dels estudiants, docents i graduats en formació professional.
Des de la seva creació, ha estat la punta de llança en la internacionalització dels centres de formació professional de diferents ciutats europees. L’any 1999 va començar a desenvolupar projectes d’internacionalització per a estudiants i docents de formació professional i va continuar desenvolupant projectes europeus a tots els nivells educatius, esdevenint l’any 2020 en l’única institució amb capacitat de fer un projecte internacional únicament adreçat a joves dels programes de formació i inserció o formació professional bàsica. Durant tots aquests anys, la Xarxa FP ha estat un actor clau perquè cada any més centres de formació professional poguessin començar a participar en projectes internacionals, i que els seus estudiants i docents poguessin realitzar estades internacionals a altres països de la UE. Des de l’any 2022 la Xarxa FP possibilita que es puguin fer pràctiques i estades professionalitzadores internacionals més enllà de la UE: a Montreal, Melbourne o Monterrey.
Pel que fa a accions innovadores, cal destacar que la Xarxa FP desenvolupa, des de l’any 2017, Hubs de coneixement sectorial amb l’objectiu de promoure partenariats estratègics a nivell europeu. Així, ha desenvolupat els projectes “Industrial VET HUB”, “Port VET HUB” i “Logistics VET HUB”.
Anualment, la Xarxa FP treballa amb aproximadament 500 empreses a diferents països de la Unió Europea (90 de les quals ubicades a Barcelona i la seva àrea metropolitana), i fomenta i potencia que estudiants i docents de formació professional realitzin pràctiques i estades formatives a les seves seus. Així, promou que les empreses coneguin la realitat de la formació professional del seu entorn i maximitzin la seva relació amb els centres de formació professional.
El 95% dels i les joves que realitzen una mobilitat internacional a través de la Xarxa FP s’insereixen al mercat laboral en menys de 6 mesos després de la seva estada o realitzant estudis postobligatoris superiors. Així, es pot afirmar que l’estada internacional suposa un aspecte clau per a la inserció al mercat laboral.
Bones pràctiques a la recerca en el camp de l’FP
ESCOLA D’ENOTURISME. WINE TRAVEL OBSERVER
Wine Travel Observer és un projecte ideat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, i subvencionat pel Consorci de la Formació Contínua de Catalunya, en el marc del programa PROJECTA’T 2022. L’investigador de l’estudi és David Jobé, periodista, professor de Comunicació a l’Escola d’Enoturisme, cofundador del web Enoturista i Enodata.
Wine Travel Observer és el primer estudi en l’àmbit de l’enoturisme a Catalunya que emmarca sectorialment l’activitat, les ocupacions i els perfils professionals. Es pot considerar un sumatori als estudis de prospectiva del sistema FPCAT. S’acota l’àmbit, se li dona visibilitat, es detecten per una banda les necessitats competencials dels sectors Agroalimentari i d’Oci i benestar, mitjançant les empreses i altres organitzacions de l’àmbit, i per l’altre les competències actuals dels treballadors de l’enoturisme i amb el GAP es construeix l’oferta formativa adequada.
En tractar-se d’una prospectiva elaborada en el marc del programa Projecta’t, els resultats de l’estudi incideixen directament a les actuacions orientadores i, per tant, en les persones usuàries d’aquestes.
La visibilitat i posada en valor de l’enoturisme com el compendi dels sectors de l’agroalimentària i de l’oci i benestar, permet l’empoderament dels professionals, empreses i organitzacions que s’hi dediquen.
Encara que l’entitat està ubicada a la comarca del Penedès, l’estudi s’ha fet tenint en compte la totalitat de les zones vinícoles del territori que acullen rutes del vi. L’estudi contribueix i acompanya a la millora de l’àmbit, aportant dades que permetin generar coneixement compartit per prendre decisions, col·laborant directament amb tots els actors de l’enoturisme a cada territori, apropant coneixement, bones pràctiques, transferències d’aprenentatges, reflexions que facin sumar i multiplicar allò que cadascú ja està fent.
A l’hora de construir la mostra de l’estudi s’ha tingut en compte les 20 tipologies d’establiments i serveis a entrevistar. Es tracta d’empreses i professionals de les 9 rutes vinícoles de les 12 denominacions d’origen de Catalunya.
Trajectòria individual persona usuària FP
YIDAH ISABEL ALARCÓN MOLINA
Yidah Isabel Alarcón Molina va finalitzar els estudis de l’ESO el setembre del 2021, i gràcies a l’orientació rebuda pel Referent d’Ocupació Juvenil de la Fàbrica Jove de Salt, va voler cursar al CIFO de Salt el certificat professional de Soldadura amb elèctrode revestit i TIG (nivell 2, de 700 hores) que va finalitzar el 2022.
El motiu de la seva elecció té molt a veure amb l’ofici de la seva mare, que treballa de lampista i que va estudiar a l’Antiga Escola del Treball de Sant Narcís, en una època (1989) on ella era l’única dona.
Posteriorment, va iniciar el certificat professional de Muntatge i Manteniment d’Instal·lacions Elèctriques de baixa tensió i, posteriorment, va començar a treballar com a soldadora a una empresa del sector.
Alarcón ha volgut continuar formant-se i, per aquest motiu al juny de 2023 es va inscriure al Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Soldadura i Caldereria. L’empresa on treballa li ha ofert la possibilitat de reduir la jornada laboral per poder compatibilitzar feina amb els estudis.
En el futur, es planteja fer un Erasmus+ ITER Mobility per adquirir altres enfocaments, continuar enriquint-se professionalment en d’altres països de la UE i ampliar el ventall d’oportunitats laborals
La Sra. Alarcón ha col·laborat en campanyes de comunicació del Servei d’Ocupació de Catalunya amb motiu del dia 8 de març, en què es recull diferents perfils de dones que fan formació en sectors tradicionalment masculinitzats. A més, fa difusió de la seva activitat formativa i laboral com a soldadora a les seves xarxes socials, contribuint, així, a fer difusió entre les noies joves de fer formació en sectors on la seva presència és minoritària.
Com a conclusió, dir que el cas de la Sra. Alarcón és una evidència que la col·laboració entre tots els serveis ocupacionals existents (Orientació professional, Programa de Referents d’Ocupació Juvenil, Formació Professional Ocupacional presencial i a distància del SOC, Acredita’t, Formació Professional del Departament d’Educació, Agència FPCAT…) pot aconseguir millorar les possibilitats d’ocupació de les persones desocupades en situació d’atur i la progressió professional de les persones ocupades.
Menció d’honor
De forma extraordinària, en aquesta edició es va atorgar una menció especial per la seva trajectòria en l’impuls de la formació professional a Iris Molina, qui va liderar l’àrea de Coneixement i Formació Professional de Foment del Treball, i que va morir recentment:
IRIS MOLINA ÁVILA
Iris Molina va dedicar més de 15 anys de la seva carrera professional a Foment del Treball, centrant-se principalment en l’àmbit de la Formació. Durant aquest temps, va treballar pel desenvolupament de la formació, en especial de formació professional dual, com a eina fonamental per al desenvolupament integral de les persones, les empreses i la societat en general.
La seva capacitat d’empatia excepcional la va caracteritzar com a una persona propera, sincera, coherent, forta i responsable. Aquest conjunt de qualitats va contribuir al seu reconeixement tant dins com fora de l’organització, guanyant-se l’estima i el respecte de tots els qui van tenir el plaer de col·laborar amb ella.
Originària de Sevilla, l’Iris va demostrar un amor profund tant per la seva terra natal com per la seva nova llar a Catalunya, on va residir durant gairebé 20 anys. A més de la seva dedicació al treball, va trobar temps per a les seves passions personals, incloent-hi l’esport, l’oci amb els amics, el ball, els viatges i l’exploració de noves cultures i experiències.
La seva entrega incondicional i la seva preocupació constant pel benestar dels altres van marcar la seva vida, amb una actitud sempre positiva davant de tots els reptes que va haver d’afrontar.