La princesa Leia demanava desesperadament ajuda a Obi Wan Kenobi mitjançant un holograma a Star Wars episodi IV: Una nova esperança. Una tecnologia que, de fet, permetia a tots els éssers de l’univers de comunicar-se en temps real. De la mateixa manera, l’alumnat de Grau Superior d’Administració i Finances de l’institut Esteve Terrades de Cornellà ha creat ara un projecte que permet mantenir aquelles mateixes videotrucades animades amb figures de fins a 60 centímetres d’alçada.
“Volíem fer una cosa innovadora, que no s’hagués fet abans. I per arribar-hi, entre d’altres vies vam preguntar-li a ChatGPT què podríem fer. I una de les respostes va ser que podríem indagar en les comunicacions per hologrames”, explica el professor Luis del Castillo. Així va ser com va néixer el projecte Holopix, que permet mantenir una videotrucada amb qualsevol part del món projectant alhora veu i imatge en moviment, amb tan sols dos segons de decalatge i utilitzant l’aplicació Meet.
El psicòleg alemany Albert Mehrabian va determinar fa anys que només el 7% de la comunicació entre humans es basa en les paraules que pronuncien, mentre que el 38% correspon al to, volum i tonalitat de la veu, i el 55% prové del llenguatge corporal. A partir d’aquesta constatació, els estudiants van identificar un repte per millorar la comunicació a distància “per fer-la més humana i propera”.
“Vam investigar, a veure si realment seria possible… I vam acabar veient que sí. A l’institut tenim una família d’informàtica que ens ha donat un cop de mà, sobretot per crear la plantilla del programa gestor de les retransmissions, OBS, i la partició en quatre de la imatge que gravem”, exposa Del Castillo.
A l’abast de totes les butxaques
Finalment, van prototipar una aplicació mòbil que prepara automàticament la imatge perquè pugui ser reproduïda en una piràmide hologràfica, que és una estructura reflectant que es col·loca a sobre d’una pantalla i que mitjançant el reflex permet la il·lusió òptica que la persona es troba realment en aquell punt. Qualsevol ciutadà o empresa podria utilitzar diàriament ‘Holoprix’ amb un preu de subscripció estimada en uns 14 euros mensuals.
El vídeo es pot gravar amb només una càmera, i llavors la imatge hologràfica transmesa és la mateixa en totes les cares de la piràmide, o bé amb 3 o 4, si es vol aconseguir una imatge integral. El projecte, de moment, opta per realitzar les transmissions amb una sola càmera i un croma a darrere.
“D’aquesta manera, l’experiència és més immersiva sense la necessitat d’utilitzar cap ullera virtual, es millora la comprensió de les comunicacions potenciant la col·laboració de les persones, afavoreix la reducció de desplaçaments per acudir a les reunions i fomenta la innovació tecnològica en un món de canvis constants”, asseguren els impulsors del projecte.
Holopix també ha comptat amb la implicació del cicle superior d’Assistència a la Direcció del mateix institut, mentre que alumnat de l’escola Antoni Algueró va encarregar-se del logotip i la ideació d’una possible campanya de màrqueting ha anat a càrrec d’alumnat de l’institut Provençana de l’Hospitalet.
La innovació marca de la casa dels Padawans de l’FP és.