“L’educació és una eina per evitar la pobresa i l’exclusió social.” Així de contundent s’ha expressat aquest dijous la responsable del Centre de Coneixement i Innovació de CaixaBank Dualiza Mónica Moso. De fet, quatre de cada deu joves d’entre 15 i 24 anys que es queden només amb el títol d’ESO, o que ni l’assoleixen, van directes cap a l’atur (39,9%), una xifra deu punts per sobre que la mitjana a Espanya (29,8% d’atur juvenil; mitjana europea del 14,5%). Per fer front a aquestes xifres, CaixaBank Dualiza considera que la Formació Professional és una via excel·lent per assolir una qualificació que permeti una major ocupabilitat, però avisa: “El 40% dels estudiants que es matriculen a Grau Mitjà no s’acaben titulant.”
Durant la presentació de l’Informe 2023: La FP ante los retos sociales (PDF), elaborat per l’Observatori de l’FP en col·laboració amb Orkestra Instituto Vasco de Competitividad, Moso ha destacat que hi ha una correlació nítida entre baixa educació i atur juvenil. “Tenir només l’ESO, o ni tenir-la, equival a un 39,9% d’atur”, sentencia l’estudi. “L’educació és una eina per evitar la pobresa i l’exclusió social”, assevera Moso. Però l’FP té reptes a l’hora de garantir que l’alumnat que hi accedeix acaba realment obtenint la formació desitjada, sobretot si es tracta d’alumnat d’origen nouvingut: “El col·lectiu amb més risc d’abandonament a Grau Mitjà per gènere i nacionalitat és el dels estrangers, que se situen a 16,1 punts percentuals de la titulació total (49,3%).”
Així mateix, apunta l’entitat, la continuïtat de l’alumnat de Grau Mig cap a Grau Superior és de només el 50,2%, segons dades del curs 2018-19. De fet, el 60% dels alumnes de CFGS provenen de batxillerat, no pas de Grau Mitjà, proporció que ronda el 30%. El 10% restant dels matriculats a Grau Superior correspondria a gent amb trajectòries no-lineals, que es van posar a treballar i han retornat al sistema.
De fet, l’estudi apunta que “a major nivell d’FP, menor proporció d’estrangers i d’estudiants amb necessitats de suport educatiu hi ha”. La proporció d’alumnat d’origen estranger i amb necessitats educatives a l’FP Bàsica -grau que pràcticament no s’imparteix a Catalunya- és del 15,9%, xifra que baixa al 8,7% a Grau Mig i al 6,9% al Grau Superior. A batxillerat, la proporció de nouvinguts baixa al 6,1%, i a la Universitat al 6%.
“L’FP és una via per reenganxar-se al sistema educatiu per als col·lectius més vulnerables i per evitar l’abandonament escolar prematur” (AEP), assevera Moso, en tant que els permet “que tinguin una qualificació mitjana potent”. Però “s’han de fer polítiques globals perquè ningú no quedi fora”, alerta.
Posant les llums llargues, a deu anys vista, l’entitat avisa: “El pes de la població estrangera continuarà augmentant fins a gairebé el 24% el 2033. El repte, per tant, se situarà a facilitar la participació activa de les persones estrangeres en la vida econòmica i social del país, ja que aquest és un dels col·lectius que pateix més risc d’exclusió social en comptar amb menor nivell educatiu i més taxa d’abandonament escolar, cosa que provoca que es vegin més abocats a la desocupació.”
1 comentari
M’ha sobtat de l’article o de l’estudi la reflexió que fa respecte a la continuïtat d’alumnat de Grau Mig cap a grau Superior.
Cito:”el 60% dels alumnes de CFGS provenen de batxillerat, no pas de Grau Mitjà, proporció que ronda el 30%. El 10% restant dels matriculats a Grau Superior correspondria a gent amb trajectòries no-lineals, que es van posar a treballar i han retornat al sistema.”
Potser que sigui per que el 60% de les places estan reservades a l’alumnat provinent de Batxillerat, el 20% d’alumnat provinent de GM i el 20% restants per a la resta d’alumant??!!!
Ahh!! i per cert, encara que no ho volguem veure, l’FP segueix sent la via per aquell alumnat que un cop regalada la ESO no se’l veu fent un batxillerat i se l’orienta a la FP. Aquí teniu el 40% que no acaba titulant a Grau Mig.