El model de Formació Professional Dual acumula un recorregut i una maduresa suficients per potenciar noves fórmules de col·laboració que poden ser molt interessants i aconseguir augmentar el volum d’empreses participants en aquesta modalitat d’FP.
El nostre teixit empresarial està conformat en un 99,8% per micro, petites i mitjanes empreses. Per aquest motiu, hem de fomentar l’ús de fórmules per garantir-los l’accés a aquest model de formació i aconseguir-ho amb una implementació de qualitat.
Des de la resolució EDU/2085/2020, de 20 d’agost, queda reconeguda la figura de la tutoria mancomunada a Catalunya, fruit de l’acord assolit entre les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en el si de la Comissió Rectora de la Formació i la Qualificació Professionals de Catalunya. Tot i ser una figura prevista en aquesta resolució, pocs han estat fins avui els projectes que s’ha aconseguit posar en marxa amb aquest mecanisme. Quins en són els motius? Tot seguit fem una anàlisi sobre què és la tutoria mancomunada, i els possibles motius pels quals no ha proliferat.
La tutoria mancomunada és una figura que actua com a nexe d’unió i d’estreta col·laboració entre el centre educatiu i l’empresa, tot vetllant per la fluïdesa dels procediments i la comunicació entre els actors de l’FP Dual. Amb aquesta figura es du a terme tot el conjunt d’accions destinades a l’acompanyament de les empreses en les seves primeres passes d’implementació del model, fins a supervisar el correcte seguiment de l’estada de l’alumne a l’empresa.
Per què aquesta figura és clau?
Les mipimes es caracteritzen per funcionar amb plantilles reduïdes, de manera que qualsevol sobrecàrrega de tasques administratives esdevé un element dissuasiu de cara a la posada en marxa dels projectes duals. Per aquest motiu, la tutoria mancomunada té un paper decisiu en la implementació dels projectes.
En primer lloc, ens podem trobar amb un escenari on les mipimes, al contrari que les grans empreses, no coneguin aquesta modalitat de Formació Professional. Aquest pot ser el primer escull que la tutoria mancomunada pot ajudar a superar. En aquest cas, la tutoria mancomunada actua com a element facilitador explicant de forma personalitzada el model a la mipime i traduint el llenguatge educatiu al llenguatge empresarial.
En segon lloc, el fet de disposar d’una persona experta que les acompanya de molt a prop des de l’inici del projecte allunya les “pors” que poden frenar les empreses d’inici. Quines poden ser aquestes “pors”? Per exemple, no conèixer el model i les seves implicacions, entendre i validar els convenis, omplir correctament els formularis, el funcionament de l’aplicació informàtica de seguiment, com fer l’acolliment de l’alumnat, el desenvolupament del pla de formació, etc. Tota una sèrie de dubtes i interrogants que amb la tutoria mancomunada queden esvaïts.
En tercer lloc, aquesta figura permet augmentar la qualitat dels projectes de Dual, aconseguint una comunicació més personalitzada entre el centre educatiu, l’empresa i l’alumne/a.
Sense tutories mancomunades i suport econòmic que les facin viables, difícilment les micro i petites empreses faran el pas d’acollir i formar alumnes a través d’aquesta modalitat Dual
Analitzats els aspectes positius, ens preguntem com és que tenim pocs projectes funcionant amb tutoria mancomunada. En primer lloc, és una despesa a afegir a l’estructura de l’agrupació de centres participants, que per la seva naturalesa hauria de situar-se en el gremi o associació corresponent com a organitzadora i responsable del projecte Dual de caràcter sectorial. És per això que ha d’anar acompanyada del suport econòmic necessari per a fer-la viable. Des de PIMEC defensem la tutoria mancomunada com una figura clau per facilitar i impulsar l’accés a aquesta modalitat de formació entre les mipimes. Si no és així, difícilment les micro i petites empreses faran el pas d‘acollir i formar alumnes a través d’aquesta modalitat d’FP dual.
Si volem que el teixit empresarial del nostre país sigui part corresponsable de la Formació Professional, s’ha d’impulsar la participació de les micro i petites empreses amb un model adaptat a les seves característiques com és la tutoria mancomunada.