Un total de 31 professors de 18 centres d’FP d’arreu de Catalunya han passat a coordinar-se aquest curs per compartir experiències, inquietuds i bones pràctiques sobre com donar el màxim de recursos possibles a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Aquesta és una de les quatre xarxes temàtiques inter-centres que el Departament d’Educació ha posat en marxa enguany, amb la voluntat d’enfortir l’orientació tutorial de cada institut i que això reverteixi en majors oportunitats per a l’alumnat.
Paral·lelament a aquesta xarxa, també se n’han creat tres més que giren a l’entorn de la necessitat de desenvolupar el pensament crític dins de l’univers digital (15 centres i 23 professors implicats); treballar l’FP des d’una perspectiva de gènere (15 centres i 21 professors), i la mentoria com a estratègia d’acompanyament (12 centres i 13 professors).
“Compartir experiències sobre la formació de l’alumnat NESE era un clam de molts centres. El professorat d’FP té poques eines per atendre aquests casos, i tenen la sensació que cada cop n’hi ha més. En aquesta xarxa, conduïda per una persona experta, se’ls donen recursos. Perquè els professors no són especialistes en educació especial, i aquí poden resoldre dubtes. També en tot allò referit a l’accés a l’empresa. I així procurem que els alumnes amb necessitats tinguin les mateixes oportunitats que els altres”, explica la responsable del programa d’innovació OrientaFP del Departament, Maria Josep Pérez.
En total, 141 centres públics i concertats i 190 professors d’arreu de Catalunya participen en alguna de les xarxes del programa. N’hi ha quatre d’àmbit generalista, que apleguen cadascuna una quinzena de centres i 76 professors en total, més una xarxa inicial per als instituts que s’inicien al programa (21 centres i 26 professors), més les quatre xarxes temàtiques que s’han posat en marxa enguany. “Compartir experiències enriqueix”, sosté Pérez. “I tot plegat, guiat per un expert”, rebla.
“La voluntat de tot plegat és la d’enriquir el professorat d’FP, perquè després aquest coneixement es traslladi a l’alumnat. Els professors que hi participen després han de traslladar els coneixements adquirits als seus instituts, on hi han de conformar el seu equip impulsor, i que aquest ho traslladi als tutors i professors”, explica Pérez.
Les quatre xarxes generalistes ja fa temps que existien. I justament en aquestes s’hi va detectar l’aparició d’una sèrie de preocupacions recurrents, que són les que han motivat enguany la creació dels quatre grups temàtics. “Vam observar que determinats temes eren especialment importants en molts centres, tant a nivell sistèmic com centre a centre. I així va ser com vam determinar que seria interessant crear xarxes específiques de treball en aquests temes”, exposa.