Saber-se expressar dignament en anglès és un requisit cada cop més essencial en qualsevol àmbit laboral. Va ser a partir d’aquesta constatació que la Direcció General de Formació Professional va posar en marxa el curs 2019/20 el programa FP & EOI Together, pel qual han passat durant aquest curs un total de 1.400 alumnes de 27 centres d’arreu de Catalunya, amb la implicació de 19 Escoles Oficials d’Idiomes (EOI).
“Molts centres d’FP participen al programa de mobilitat europea Erasmus+ i necessiten que l’alumnat tingui una formació lingüística determinada. FP & EOI Together vol millorar les habilitats comunicatives en llengües estrangeres de l’alumnat d’FP i, alhora, que puguin conèixer de primera mà què es fa a les EOI, que normalment no es coneix”, explica Anna Cabedo, una de les tècniques responsables del programa de la Direcció General de Formació Professional.
El primer curs, uns 1.000 alumnes d’una quarantena de centres se’n va beneficiar. Després va venir la pandèmia i el programa va quedar més en un segon pla, fins que enguany ha experimentat un repunt. Dins del mòdul d’anglès tècnic que s’imparteix als graus Mitjà i Superior d’FP, cada centre sol·licita lliurement l’entrada al programa, i el Departament fa el contacte amb l’EOI de referència.
La iniciativa consisteix en una col·laboració de 5 hores entre l’institut d’FP i l’escola d’idiomes de referència, en les quals es poden treballar aspectes concrets en què l’ús de llengües estrangeres és necessari, com per exemple la simulació d’entrevistes de feina en anglès o simulacions d’atenció a clients. O, per exemple, el curs passat diversos alumnes de l’Institut Pedraforca van assistir a les classes regulars de l’EOI de B1, B2 o C1 de l’EOI de l’Hospitalet. També hi ha hagut EOI que han convidat l’alumant de cicles formatius a participar a les activitats que realitzen al llarg del curs, com per exemple la celebració de Sant Patrici, concursos de cuina, scape rooms…

‘Portes obertes’ per a les EOI
“És com una mena de ‘portes obertes’ per a l’EOI, perquè l’alumnat d’FP consideri fonamental una formació lingüística que els acabarà sent necessària”, exposa Cabedo. “És l’espurna per provocar que comenci una relació”, ressalta. Cinc hores, de fet, donen per poc, però poden ser la via perquè després l’alumnat decideixi fer el pas d’estudiar un idioma de manera constant.
De fet, la col·laboració està oberta a qualsevol altre camp més enllà de l’estrictament acadèmic, ja que l’ús de la llengua és essencial: per exemple, l’alumnat de l’EOI de Móra d’Ebre va visitar l’Escola d’Enologia de l’Institut Priorat, on les alumnes i un professor van realitzar-los una visita guiada en anglès. O, d’altra banda, l’alumnat d’Atenció a Persones en situació de Dependència del centre Bemen-3 va participar en una classe de ioga desenvolupada anglès per part de l’EOI Barcelona Guinardó. O l’alumnat de CFGS de Condicionament i Animació Socioesportiva de l’Institut Joan Oró va visitar l’EOI de Lleida i, més enllà de participar en activitats comunicatives en anglès, també va rebre un tastet d’alemany i italià.
Si bé les EOI ofereixen múltiples idiomes per estudiar, i el programa podria contemplar-les, l’anglès és la llengua estrella, sol·licitada en un 88,1% dels casos, mentre que un 9,5% va realitzar la col·laboració en francès. El curs passat, aquest va ser el cas d’un grup d’alumnes del CFGM d’Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques de l’institut Bernat El Ferrer de Molins de Rei, que es van preparar per anar d’Erasmus a Bordeus amb una visita a l’EOI d’Esplugues.