El procés de preinscripció i inscripció als cicles formatius és complex, per les múltiples variables que hi entren en joc: si l’alumne també ha demanat plaça a la Universitat o no, si ha demanat plaça a un altre cicle formatiu, si no ha acabat assolint l’ESO… Això fa que, any rere any, el procés sigui viscut amb nervis per aquella part de l’alumnat que no té plaça assignada en primera opció, i que ha d’esperar als buits que es van generant durant les primeres setmanes. El curs 2024/25, per exemple, el 43% de graus mitjans i el 70% dels superiors van començar les classes tenint places vacants. Aquest curs 2025/26, la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, va anunciar el 12 de setembre que 71.242 alumnes començaven el curs aquell dia. Al cap d’un mes, el 6 d’octubre, aquesta xifra va acabar augmentant en 4.740 alumnes més, fins a un total de 75.982.
El Departament va publicar el 8 de setembre un mapa amb les places vacants, per facilitar-ne la consulta i el filtratge, amb 15.232 places disponibles repartides per tot el país. A més, va fer un seguiment específic dels alumnes que no van ser assignats en cap de les tres tandes del procés ordinari, posant especial èmfasi en l’alumnat que tot just havia acabat l’ESO o un Cicle Formatiu de Grau Bàsic (CFGB) i que volia estudiar un Grau Mitjà, “ja que és el que té més risc d’abandonament escolar si no aconsegueix la continuïtat formativa”. El 15 d’octubre, el 57,96% d’aquests alumnes -un total de 1.919 sobre els 3.311 que no havien obtingut assignació- estaven matriculats a ensenyaments recollits en el Registre d’alumnes de Catalunya (RALC): 1.292 (39%) van obtenir finalment una matrícula a un CFGM en el procés de gestió de vacants del setembre, 548 (16,5%) van optar per batxillerat i 79 (2,4%) estaven cursant altres ensenyaments, segons dades del Departament.
Per tant, 1.392 alumnes que van assolir l’ESO el curs passat, enguany no estan matriculats a cap ensenyament que es trobi sota el radar de la Generalitat. “Cal ressaltar que poden haver optat per estudis no recollits al RALC, com els centres de formació d’adults o l’FP privada no presencial, o haver trobat feina”, ressalta el Departament.
En tot cas, el Departament també disposa del programa Reconnect-es per fomentar la reincorporació als estudis de l’alumnat que els ha abandonat. Com va explicar recentment Niubó, un 15,28% dels estudiants contactats en el marc del programa, que es va posar en marxa el passat curs, ha reprès la via formativa aquest curs 2025/26. En aquest sentit, l’alumnat que no hagi accedit a l’FP enguany i no es localitzi en cap ensenyament RALC també serà contactat per l’equip de 52 educadors socials del programa i se li oferirà orientació per tornar als estudis.
En el cas de l’alumnat de prioritat i no assignat a primer de Grau Superior -titulats en CFGM o batxillerat en els tres darrers cursos-, un 36,06% s’ha matriculat posteriorment a ensenyaments RALC (1.933 alumnes d’un total de 5.360): 1.831 (34,1%) van obtenir finalment matrícula a un Grau Superior, 71 (1,32%) van optar per un altre CFGM, i 31 (0,58%) a d’altres ensenyaments. “En aquest cas, és important recordar que un gruix important dels 3.427 alumnes no matriculats en ensenyaments RALC a 15 d’octubre poden estar cursant un grau universitari, que no està recollit al registre”, destaca la conselleria.
Més graus seleccionats, més opcions de plaça
Analitzant les dades de la preinscripció d’enguany, des del Departament també s’ha constatat un augment del nombre d’opcions que consignen els alumnes al seu formulari de peticions d’FP. I exposen: “S’ha pogut confirmar que és un comportament encertat, ja que s’ha assignat més del 90% dels alumnes que van demanar quatre o més opcions a la seva preinscripció de GM, i en canvi només ha rebut assignació el 69,3% dels alumnes que van fer una única petició.”
I, en el cas dels Graus Superiors, es van assignar més del 85% d’alumnes que van demanar quatre o més opcions, en contraposició al 72,7% dels que van fer només una petició.

